Zijn vijgen gezond of niet? De belangrijkste feiten over vijgen op een rij

Zijn vijgen gezond of valt het allemaal wel mee? Sommige mensen zweren erbij terwijl anderen hun twijfels hebben. 

Hoe zit het nu eigenlijk met die vijgen? Wat zijn de voordelen van deze vrucht en waarom zou je het toe moeten voegen aan je levensstijl? 

In dit artikel ontdek je alles over de vijg. Hoe gezond is een vijg nou eigenlijk en waar kan het je allemaal bij helpen? 

More...

Vijgen gezond of niet, goed om te weten 

Steeds meer mensen gebruiken vruchten om aan hun gezondheid te werken; zijn vijgen gezond of niet, daar is een hele discussie over gaande. Vorige week schreef ik over de abrikoos, vandaag is het tijd voor vijgen.

Vijgen zijn zoete vruchten, dat is gelijk een reden waar menig dieetgoeroe over valt. We keken voor jou naar een aantal voordelen die het eten van vijgen met zich meebrengt. Het is vervolgens aan jou of jij je geregeld aan dit natuurlijke snoepgoed wil wagen.

We kregen tips van dieetdeskundigen en mensen die heel regelmatig vijgen eten. We hebben ze voor je verzameld en kwamen tot onderstaande informatie. 

Je zit minder lang op het toilet

Het is een bekend probleem, wat hoort bij de gejaagde levensstijl die veel mensen er op na houden. Obstipatie, oftewel verstopping. Verstopping zal je vooral krijgen door een verkeerd voedselpatroon. 

Te snel en gehaast eten en voedsel wat met wit meel zijn bereid zijn hier debet aan. Tel daarbij op dat we steeds minder bewegen waardoor onze darmen ook voor een groot gedeelte minder bewegen.

Het zijn zaken die ervoor zorgen dat je veel langer door brengt op het toilet dan jou lief is. Wil jij de strijd aan gaan met verstopping, dan is het eten van vijgen een prima oplossing. 

In vijgen zitten namelijk enorm veel vezels. Die zorgen ervoor dat jouw ontlasting gemakkelijker je lichaam kan verlaten. Voedingsvezels kan je uiteraard ook vanuit een zakje toevoegen aan bijvoorbeeld yoghurt maar echt lekker is dat nou niet.

Vijgen zijn het snoepgoed van de natuur waar deze vezels in overvloed in zitten. Heb je last van verstopping, zorg er dan voor dat je met grote regelmaat wat vijgen eet. Zo kom jij weer meer toe aan de leuke dingen in het leven.

Geen of minder aambeien

Nu we het toch over jouw stoelgang hebben; aambeien zijn een gênant probleem waar jij het liever niet over hebt. Toch hebben veel mensen ook hier last van. 

Aambeien zijn niet veel meer dan gesprongen adertjes bij jouw anus. Deze aders kunnen springen of verzwakken. Daardoor krijg je uitstulpingen die pijnlijk zijn. Daarnaast zijn ze ook heel ontsierend.

Ooit een strakke broek gedragen terwijl je last had van aambeien, dan weet je precies waar wij het over hebben. Aambeien krijg je doordat je eveneens te weinig vezels eet.

Doordat je ontlasting te lang in je endeldarm blijft zitten krijg je last van deze uitstulpingen. Het toiletteren daarna is eveneens een langdurige pijnlijke bezigheid.

Eet je vijgen, met de zojuist genoemde vezels, dan zal je dus bemerken dat je veel minder last hebt van aambeien. Op den duur zullen ze zelfs helemaal verdwijnen. Vijgen eten is dus iets waardoor je met dit gezondheidskwaaltje afrekent.

Een gezond hart 

De meeste hart- en vaatziekten komen doordat we er een ongezond eetpatroon op nahouden. Het cholesterol gehalte in ons lichaam is veel te hoog wat zijn weerslag heeft op het functioneren van jouw hart.

Vijgen bevatten vezels die in vocht opgelost zijn. Deze vezels neutraliseren het cholesterol in jouw lichaam. Dat is dus prettig voor jouw hart, want dat hoeft veel minder hard te werken.

Een gezond hart heeft voor jou dus enkel voordelen. Je hebt een veel betere conditie en je organen zijn goed doorbloed.

Vijgen, in wat voor vorm dan ook, houden je dus veel langer in een goede conditie. Een belangrijke reden waarom artsen adviseren om geregeld vijgen te eten. 

Voorkom een hoge bloeddruk 

Een hoge bloeddruk is eveneens een aandoening waar we steeds vaker aan leiden. 

Dat is niet zo heel verwonderlijk want ons voedingspatroon bevat steeds meer zout. Zelfs in producten waarvan je het niet zou verwachten zoals brood zitten grote hoeveelheden zout.

Het is dan ook goed om wat aan je bloeddruk te doen. Een te hoge bloeddruk zorgt immers mede voor hart- en vaatziekten.

Het kalium, wat in grote mate in vijgen zit neutraliseert het natrium in jouw lichaam. Daardoor is een handvol vijgen op een dag een wondermiddel tegen een te hoge bloeddruk.

Wees lief voor je dikke darm 

Je dikke darm is de plek in je lichaam die heel gevoelig is voor ontstekingen. Er is een manier om te voorkomen dat die ontstekingen in jouw dikke darm kunnen vestigen.

We benoemden het al; het eten van voedingsvezels is goed voor jouw darmflora en dus ook voor jouw dikke darm. Doordat deze veel minder ontstekingen heeft kan je er zelfs darmkanker voor een heel belangrijk deel mee voorkomen.

Darmkanker is iets wat erfelijk bepaald kan zijn binnen een familie. Weet jij dat die erfelijkheid in jouw familie aanwezig is, wees de aandoening dan voor en wees lief voor je dikke darm.

Het eten van vijgen met deze voedingsvezels voorkomt een hoop narigheid. Bijkomend voordeel; een dikke darm die zijn werk goed doet zal veel minder opgezwollen zijn dan een ontstoken dikke darm.Je verliest dus een kledingmaat in buikomtrek wanneer je geregeld vijgen eet.

Sterke botten zonder melk

 Wil je sterke botten, dan was het advies in het verleden altijd dat je veel melk moest drinken. Het drinken van melk gebeurt echter steeds minder. De gevolgen worden duidelijk zichtbaar.

Veel mensen lijden aan botontkalking. Gelukkig zitten vijgen net als melk vol calcium. Wanneer je deze vruchten dus genoeg eet zal je bemerken dat jouw skelet een stuk minder kwetsbaar is.

Gezonde botten met veel calcium krijg je dus door het eten van een paar vijgen per dag. Geweldig nieuws voor vrouwen Het is een aandoening waardoor menig vrouw maandelijks een aantal dagen ziek op bed ligt.

We hebben het over PMS. Dit is een aandoening die vooraf gaat aan de menstruatie. Vrouwen kunnen daardoor soms dagenlang niet goed functioneren.

Er wordt flink wat af gedokterd om van deze aandoening af te komen. De vitaminen, bouwstoffen en voedingsvezels in vijgen zijn het medicijn wat afrekent met dit probleem. Het geeft je een hoop energie en vrijheid door de maand heen.

PMS voorkomen door het eten van vijgen is dan ook heel populair. Eigenlijk gek dat nog niet iedereen daar van wist. Waarom overdaad schaadt We benoemden het al bij de vraag of vijgen gezond of niet zijn.

Er wordt ook gewaarschuwd wanneer je vijgen gaat eten. Er zitten namelijk ook een paar nadelen aan verbonden. Dit zijn nadelen die je voor jezelf kan incalculeren. Ze hebben te maken met de ingrediënten van vijgen:

  • Ga niet aan de dunne. Is jouw stoelgang goed en eet je vijgen om bijvoorbeeld je hart in conditie te houden en om sterke botten te krijgen, zorg er dan voor dat je niet de hele dag door vijgen eet. Eet ze met mate, in een paar porties op een dag. De hele dag door vijgen eten zorgt ervoor dat je teveel voedingsvezels binnen krijgt. Het gevolg zal zijn dat je wel heel vaak naar het toilet moet omdat je aan de diarree gaat. Overdaad schaadt, dat blijkt maar weer bij dit voedingsadvies. Eet dus vijgen, maar doe het met mate. Driemaal op een dag een paar vijgen is voldoende.
  • Denk aan je gebit. Vijgen bevatten een hoop fruitsuikers. Dat is de reden waarom tandartsen geen grote fan zijn wanneer jij vertelt dat je dagelijks vijgen eet. Met name gedroogde vijgen bevatten een hoop suiker waardoor jij je gebit kan aantasten. Zorg er dus voor dat je dit natuurlijke snoepgoed slechts een paar keer per dag eet. Houd daarnaast het voorschrift aan om tweemaal per dag je tanden te poetsen. Heb je er gelegenheid voor, poets je tanden dan driemaal daags.
Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>