Wat gebeurt er in je slaap?

wat gebeurt er in je slaapWat gebeurt er in je slaap? Het is een vraag die menig mens bezig houdt. Veel mensen denken dat we alleen uitrusten.

Dat we uitrusten is natuurlijk waar, maar is dat het enige wat er ’s nachts gebeurt? Nee, er gebeuren nog veel meer dingen terwijl we ons in dromenland bevinden.

Wat er precies gebeurt terwijl we slapen ga ik je op deze pagina uitleggen.

We weten niets van slapen

Voor ik dit artikel begin wil ik nog even wat opmerkelijke feiten met je delen. De kennis van slapen is in Nederland namelijk ver onder de maat.

Op de simpele vraag ‘Wat gebeurt er in je slaap?’ antwoord meer dan de helft van de ondervraagden ‘Uitrusten’

Zoals ik in de inleiding van dit artikel aangaf rusten we natuurlijk uit, maar uitrusten is lang niet het enige wat er gebeurt en het begrip is te breed om de definitie van slapen aan te duiden.

Slaapmedicatie voor slechte slapers

Omdat we zo weinig weten over slapen wordt er veel te vaak naar verslavende slaapmedicatie gegrepen.

Duizenden Nederlanders maken gebruik van deze tabletten en dat vind ik zonde, het kan anders als je weet wat er gebeurt terwijl je slaapt en waar het mis gaat tijdens deze slaap.

Daarom is mijn advies: laat je niet te snel overhalen tot het gebruik van slaapmedicatie. Het is dweilen met de kraan open, je lost het probleem niet op en je hebt steeds meer medicatie nodig omdat je lichaam er aan went.

slaaptabletten

Wat gebeurt er in je slaap?

Laten we tot de kern van dit artikel komen. Wat gebeurt er in je slaap?

Dat je tot rust komt, daar is geen discussie over. Maar tot rust komen is zo’n breed begrip en het dekt de lading niet.

In je lichaam en je hoofd gebeurt er namelijk van alles terwijl je slaapt, er worden allerlei interne processen opgestart om jou zo fris en fruitig mogelijk aan de volgende dag te laten beginnen.

Je lichaam begint zich volledig te ontspannen en de volgende lichamelijke kenmerken zullen zich afspelen als je slaapt:

  • Je spieren ontspannen.
  • Je bewustzijn is vertraagd.
  • Prikkels worden geblokkeerd door je hersenen.
  • Je ademhaling en hartslag verlaagd.
  • De lichaamstemperatuur daalt met ongeveer 1 graad.
  • Pupillen worden kleiner.
  • Hoeveelheid groeihormonen nemen toe.
  • Hoeveelheid stresshormonen nemen af.

Deze lichamelijke veranderingen gedurende de nacht zorgen ervoor dat je hersenen rustig hun gang kunnen gaan en aan hun ‘grote schoonmaak’ kunnen beginnen.

Verschillende slaapfases

Tijdens je nachtrust doorloopt je lichaam en geest verschillende slaapfases, elke fase heeft zijn eigen kenmerken en tijdens deze fases worden verschillende processen uitgevoerd.

Fase 1: Inslapen

De eerste fase die je doorloopt is het zogenaamde inslapen,indommelen of sluimerfase.

Tijdens deze fase zit je tussen wakker zijn en slapen in, deze fase is overigens de kortste slaapfase en duurt slechts een paar minuten.

Je hebt tijdens deze fase moeite om je ogen open te houden en zult langzaam in slaap vallen. Tijdens deze fase slaap je erg licht en ben je nog gevoelig voor omgevingsgeluiden.

Fase 2: Lichte slaap

De volgende slaapfase die je doorloopt is de lichte slaap. Tijdens deze slaapfase begin je pas echt in slaap te vallen, je kunt nog wel gewekt worden maar wordt minder snel wakker van omgevingsgeluiden.

Fase 3: Diepe slaap

Tijdens deze slaapfase begint je lichaam en geest zich voor te bereiden op de processen die het af zal werken. Je ademhaling en je hartslag stabiliseren op een laag ritme en je zult niet snel meer wakker worden.

Als je tijdens deze fase wel gewekt zult worden zul je gedesori├źnteerd zijn en even de tijd nodig hebben om je te realiseren waar je bent.

diepe slaap

Fase 4: Droomslaap

Tijdens deze vierde fase gaan je hersenen aan het werk, deze fase word ook wel de REM slaap genoemd.

REM staat voor Rapid Eye Movement omdat je ogen razendsnel bewegen, dit speelt zich af onder je oogleden dus het is niet te zien.

Je ogen bewegen zo razendsnel omdat er sterk verhoogde hersenactiviteit is, deze hersenactiviteit is vergelijkbaar met de hersenactiviteit als je wakker bent.

Tijdens deze fase zijn je hersenen volop aan het werk om informatie te verwerke en andere geheugenfuncties te ‘resetten’

Dit is ook de fase waarin je droomt.

Deze fase kost veel energie en is bedoeld om je geest op te schonen en de ervaringen die je hebt meegemaakt te verwerken.

Dus op de vraag ‘Wat gebeurt er tijdens je slaap’ kunnen we langzamerhand stellen dat er veel meer gebeurt dan alleen uitrusten.

Verschillende slaapcyclussen

Na elke cyclus zal zich een nieuwe cyclus afspelen, tussen de verschillende cyclussen zul je een kort moment ontwaken, dit is vaak onbewust.

De eerste 3 volledige cyclussen worden ook wel de kernslaap genoemd, deze 3 cyclussen zijn nodig om een kwalitatieve nachtrust te kunnen garanderen.

 

Vaak moe wakker?

Slaap jij slecht of word je vaak moe wakker? Dan is de kans groot dat er ergens tijdens de verschillende slaapfases iets mis gaat.

Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je niet in een diepe slaap terecht komt en slechts oppervlakkig slaapt.

Als je niet in een diepe slaap komt tijdens je slaapcyclus hebben je hersenen geen mogelijkheid om de ‘grote schoonmaak’ te houden en alle informatie van de dag ervoor te verwerken.

Het resultaat is dat je moe wakker wordt en niet uitgerust aan je dag kunt beginnen.

De aanleiding voor deze slaapproblemen is misschien voor jou heel duidelijk maar weet je niet goed wat je moet doen.

Of misschien tast je wel volledig in het duister en heb je geen idee waar je slaapproblemen vandaan komen.

Mijn nummer 1 tip is om je te verdiepen in hoe ons lichaam werkt op het gebied van slapen, ga niet klakkeloos slaapmedicatie slikken want op die manier los je het probleem niet op, althans niet voor de lange termijn.

gapen

Perfect slapen in 7 stappen

Onlangs schreef ik een review over het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen‘ van slaapdeskundige William van der Klaauw>>

In dit review komt naar voren dat ik erg positief ben over dit allesomvattende boek, het boek wat je zowel in een digitale versie als een fysieke versie krijgt, bevat alles informatie op het gebied van slapen.

Het boek is laagdrempelig geschreven en voor iedereen toepasbaar, ongeacht welk slaapprobleem je hebt.

perfect slapen in 7 stappen

Conclusie

Er gebeurt dus veel meer in je slaap dan je misschien op het eerste oog zou denken, je weet nu dat je hersenen enorm druk zijn om alles te verwerken om zo fris aan de volgende dag te beginnen.

Maar ook dat je dromen zich afspelen tijdens je REM fase, er is echter nooit wetenschappelijk bewezen dat deze dromen verband houden met het feit dat je hersenen informatie verwerken, aannemelijk is het natuurlijk wel.

Heb je last van slaapproblemen en word je vaak wakker ’s nachts of lig je uren naar het plafond te staren?

Dan raad ik je aan om je goed te verdiepen in de oorzaken en oplossingen van slaapproblemen en niet ‘zo maar’ over te gaan op het slikken van slaaptabletten.

Heb je nog vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Laat gerust een reactie achter!

 

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>