Voeding met veel eiwitten? Wat zijn de voordelen?

voeding met veel eiwittenVoeding met veel eiwitten? Is dat wel zo gezond? Dat je kunt afvallen met behulp van eiwitten wist je misschien al wel, maar hoe zit het precies in elkaar?

Is het eten van teveel eiwitten niet schadelijk voor je gezondheid? En kun je er niet beter voor kiezen om de voedingsstoffen gelijkmatig te verdelen zodat je gevarieerd eet?

Wat zijn fabeltjes en wat zijn nou eigenlijk keiharde feiten? Wie moet ik nog geloven op het internet? Hoe het precies ziet met eiwitten ontdek je op deze pagina.

Wat zijn eiwitten?

Eiwit is een super belangrijke voedingsstof voor je lichaam, het word ook wel proteïne genoemd. Eiwitten leveren het zogenaamde aminozuur.

Aminozuur is de bouwstof die je lichaam gebruikt om haar lichaamseiwitten te voorzien van nieuwe energie. Wist je trouwens dat je lichaam grotendeels is opgebouwd uit eiwitten?

Bijna alle cellen en weefsels in je lichaam bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten, het is de drijvende kracht achter de bouw van je lichaam.

Je hebt waarschijnlijk weleens gehoord dat eiwitten ervoor zorgen dat je spieren herstellen? Dit komt omdat spierweefsel voor een groot gedeelte uit eiwitten bestaat.

Eiwitten en trainen?

Veel sporters, en met name krachttrainers, gebruiken eiwitten om hun spieren te laten herstellen. Zoals ik net al zei zijn eiwitten onmisbaar voor spieren, organen, je zenuwstelsel en je bloed.

Als je voldoende eiwitten eet nadat je getraind hebt kan je lichaam de ontstane spierschade herstellen en weer opbouwen. Tijdens dat proces zullen je spieren langzaam groter worden.

Maar welke soort eiwitten moet je dan eten? Zit daar nog verschil tussen? Ja, er zit zeker een verschil tussen welke eiwitten je eet..

push up

Welke eiwitten?

Er zijn twee varianten eiwitten, dierlijk en plantaardig. Het verschil tussen dierlijke eiwitten en plantaardige eiwitten is dat dierlijke eiwitten alle essentiële aminozuren bevatten.

Plantaardige eiwitten daarentegen bevatten niet alle essentiële aminozuren. Daarom is het voor vegetariërs belangrijk om goed te kijken welke eiwitrijke producten ze eten zodat ze hun lichaam wel kunnen voorzien van alle essentiële aminozuren.

Om als vegetariër wel aan al je essentiële aminozuren te komen zijn de volgende producten aan te raden, deze producten voldoen aan het volledige arsenaal aminozuren:

  • Peulvruchten
  • Graan
  • Rijst
  • Brood
  • Linzen

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Iemand die niet sport heeft ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig, een krachtsporter daarentegen heeft wel het dubbele nodig.

Als je meer spiermassa wilt ontwikkelen heb je een hoger percentage eiwitten nodig, natuurlijk is het wel van belang dat je hierbij de nodige krachttraining doet om scheurtjes in spierweefsel te veroorzaken.

Dit artikel is volledig gewijd aan het aantal eiwitten wat een krachtsporter nodig heeft.

Eiwitten en afslanken?

Maar hoe zit dat dan met het afslanken doormiddel van eiwitten zonder dat je hierbij sport? Veel mensen volgen zogenaamde eiwitrijke diëten.

Maar hoe zit dat dan precies? Kun je afslanken doormiddel van het eten van eiwitten? Ja dat kan, dit heeft te maken met de hoeveelheid energie eiwitten leveren en hoe lang je lichaam van deze energie gebruik kan maken.

De reden dat mensen afslanken doormiddel van een eiwitrijk dieet heeft te maken met de werking van eiwitten ten opzichte van koolhydraten.

Eiwitten leveren je lichaam energie en zorgen ervoor dat je suikerspiegel langzaam stijgt, je kunt best lang gebruik maken van deze energie en daarom heb je niet snel honger.

Koolhydraten daarentegen zorgen ervoor dat je suikerspiegel sneller stijgt en ook sneller uitgeblust, je zult dus nieuwe koolhydraten, dus eten, nodig hebben om je opnieuw verzadigd te voelen.

Eiwitten zorgen simpelweg langer voor een verzadigd gevoel en zijn daarom dus ideaal voor het afslanken. Een leuke vergelijking die een hoop duidelijk maakt is de volgende

Zie eiwitten als een waakvlam een koolhydraten als een steekvlam, waar denk je dat je langer op zult kunnen teren?

Maar hoef je dan niet te sporten?

Nee, in principe niet. Natuurlijk ben je wel staat om sneller resultaten te boeken als je gaat sporten, maar het hoeft dus niet. Dit komt omdat je lichaam vet aan het verbranden is als je veel eiwitten eet, ook als je gewoon op kantoor zit.

Dit heeft te maken met het feit dat je lichaam een groot gedeelte van je caloriebehoefte uit lichaamsvet haalt, dit is alleen met eiwitten zo.

Als je bijvoorbeeld veel koolhydraten zou eten zou je lichaam veel minder energie uit lichaamsvet halen omdat koolhydraten zorgen voor een stijging van je insulinespiegel (suikerspiegel) , deze stijging zorgt ervoor dat het moeilijk is om lichaamsvet te verbranden.

Hoe dat precies zit? Dat lees je in dit artikel

Eiwitrijke voeding

Maar wat zijn dan eiwitrijke producten? Waar moet je precies aan denken? Hieronder heb ik een lijst voor je opgesteld met toegankelijke eiwitrijke producten die in ieder supermarkt te koop zijn:

  • Vlees
  • Vis
  • Kaas
  • Eieren
  • Groente
  • Noten en zaden
  • Ei

Wil je een complete lijst, uitgewerkt met het aantal eiwitten per product? Die lijst vind je hier

Teveel eiwitten schadelijk?

Ik krijg best vaak de vraag of teveel eiwitten niet schadelijk voor onze gezondheid zijn? Laat ik vooropstellen dat ‘teveel’ altijd slecht is.

Het is dus raadzaam om je aan de voorgeschreven standaard te houden, 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. Als je meer eiwitten zou eten terwijl je niet sport zou dat geen extra effect hebben, waarom zou je dat dan doen?

Daarnaast ga je, je nieren overbelasten als je teveel eiwitten zou eten. Je nieren moeten namelijk harder werken om alle overmatige eiwitten te verwerken.

Een tweede gevaar is dat je last kunt krijgen van je darmen, je voelt je opgeblazen en kunt last krijgen van buikpijn, niet echt prettig dus.

Wondervoedsel bestaat niet, ook eiwitten zijn geen wondervoedsel. Sterker nog, als je overmatig veel eiwitten zou eten zou je juist aan kunnen komen. En dat is nou juist wat je niet wilt.

Een goed gebalanceerd voedingspatroon is het allerbelangrijkste.

Eiwitrijke kookboeken?

Maar wat zijn dan goede kookboeken die boordevol staan met eiwitrijke producten? Onlangs schreef ik een compleet review over Fitchef en Fitchef Turbo.

Dit zijn erg complete receptenboeken waarmee je eenvoudig en snel overheerlijke eiwitrijke gerechten op tafel zet, zowel een ontbijt, een lunch, tussendoortjes en je avondeten.

Deze boeken zijn ontwikkelt door Mark van Oosterwijck van de website Drogespieren.nl, een informatieve website over het ontwikkelen van een gezonde levensstijl doormiddel van eiwitrijke voeding.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>