Spieropbouw of vetverbranding? De mythes ontkracht!

Spieropbouw of vetverbranding? Voor welke kies jij? Of hebben die twee meer met elkaar te maken dan we denken? 

Eigenlijk gaan spieropbouw en vetverbranding hand in hand, mits je op de juiste wijze eet en traint. 

In dit artikel vertel ik je precies hoe je zo efficiënt mogelijk vet verbrand en spieren opbouwt, twee vliegen in één klap.

More...

Vetverbranding? Zo werkt dat!

Laten we in eerste instantie eens kijken naar het fenomeen 'vetverbranding' want wat houdt vetverbranding nou eigenlijk precies in en hoe verbrand je dan eenvoudig vet? 

Vet verbranden werkt eigenlijk heel simpel, je eet gewoon minder calorieën dan je verbrand. Zo simpel is het. 

Als je minder calorieën eet dan je verbrand gaat je lichaam automatisch overtollig vet verbanden. 

Maar krijg je dan niet dat vervelende hongergevoel? Of verval je niet in een jojo effect waarbij je uiteindelijk meer aan komt dan je afvalt? 

Het is een vraag die ik regelmatig gesteld krijg. En eigenlijk is het antwoord heel erg simpel.

droog trainen recepten

Eet verzadigende voeding zoals voeding met veel eiwitten, gezonde vetten of complexe koolhydraten. Hierdoor krijg je geen last van dat vervelende hongergevoel.

Er zijn tal van verschillende receptenboeken die vol staan met gezonde en lekkere voeding. Onlangs schreef ik recensies over verschillende boeken met gezonde voeding die de vetverbranding stimuleren:

Verder staat het internet natuurlijk boordevol met tips over een gezonde lifestyle waarbij de nadruk word gelegd op eiwitten. 

Spieropbouw? Dit zijn de feiten!

Nu je in een notendop hebt gelezen hoe je ervoor kunt zorgen dat je zo effectief mogelijk vet verbrand is het tijd om te kijken hoe je spieren opbouwt. 

Het zou natuurlijk zonde zijn als je tijdens je proces van vetverbranding ook onnodig spiermassa verbrand. 

Dit is te ondervangen door je eiwitinname te verhogen. Ga uit van ongeveer 1,5-2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Op deze manier zorg je ervoor dat je spiermassa behouden blijft.

Dat gezegd hebbende, hoe kun je spiermassa kweken? Hoe zorg je ervoor dat je er deze zomer kek bij loopt? 

Het krachthonk is de place to be

Spieren bouw je op door je met regelmaat in het krachthonk van de sportschool te begeven. 

Krachttraining is van essentieel belang bij het opbouwen van spieren. Overleg met een coach wat het beste trainingsschema voor je is. Dit is namelijk per persoon verschillend. 

Natuurlijk zijn er wel standaard schema's maar om de beste resultaten te kunnen bewerkstelligen is het verstandig om advies in te winnen bij de sportschool waar je gaat trainen. 

Wel zijn er een aantal zaken waar je sowieso rekening mee moet houden:

  1. Om spieropbouw te stimuleren moet je minstens 3 uur per week krachttrainen.
  2. Beter minder herhalingen maar goed uitgevoerd dan andersom. 8-12 herhalingen is een goed uitgangspunt om je spiergroei te stimuleren.
  3. Wil je elke dag krachttrainen? Kies dan voor een split schema waarbij je iedere dag een andere spiergroep traint. 
  4. Train je 3x per week met voldoende rust? Dan kun je ervoor kiezen om elke training full body te doen.
  5. Eet voldoende eiwitten (1,5-2 gram per kg lichaamsgewicht)
  6. Slaap en rust voldoende.
  7. Merk je dat je op een gegeven moment makkelijk 15 herhalingen kunt maken met een gewicht? Pak dan een zwaarder gewicht.
  8. Progressie zorgt voor motivatie. Houd daarom je voortgang bij met een logboek of app.

Spieropbouw en vetverbranding

Om spieren op te bouwen moet je dus meer eiwitten eten en vaak trainen. Om vet te verbranden moet je minder calorieën eten dan je verbrand. 

Kies dus voor een gezonde lifestyle waarbij je voldoende eiwitten eet om ervoor te zorgen dat je niet afvalt in spiermassa. Train hard en neem voldoende rust.

Op deze manier zul je spiermassa kweken en vet verbranden.

Wil je deze zomer met een strak lichaam over het strand lopen? Je niet meer hoeven schamen voor die laatste vetrolletjes? Wil je zo snel mogelijk naar een gespierd lichaam? 

Check dan het 'Spiermassa Protocol' van de Droog Trainen Academie uit Rotterdam. 

spiermassa protocol
Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>