Spiermassa kweken? Dit zijn de stappen die je moet nemen!

Spiermassa kweken is iets wat nogal eens onderschat word. Veel mensen denken dat ze na een maandje trainen al een flinke torso kunnen trainen. 

Niets is minder waar. Het kweken van spiermassa is een geleidelijk proces waarin je gemotiveerd en gedisciplineerd aan de slag moet blijven. 

Het gaat om een de juiste combinatie tussen voeding, training en rust. Hoe gaat jouw proces naar een gespierd lichaam tot dusver? In dit artikel leg ik je uit hoe het werkt.

More...

Spiermassa kweken: De feiten

Helaas hebben veel mensen nogal eens de illusie dat ze binnen een paar maanden veel spiermassa kunnen opbouwen. 

Dat is een fabeltje. Als je uitgaat van een optimale situatie waarin training, voeding en rust 100% in balans is, kun je ongeveer tussen de 3-5 kg spiermassa opbouwen per jaar (beginnende mannelijke sporters).

Voor beginnende vrouwelijke sporters is dit ongeveer  2-3 kilogram. Net zoals met afvallen ga je in het begin het hardst. Na je eerste jaar spiermassa opbouwen zal het aantal kg wat je aan spiermassa opbouwt per jaar afnemen.

Bedenk je goed: Een droog en gespierd lichaam kost vaak jaren aan training.

Stap voor stap naar meer spiermassa

Hieronder ga ik je stap voor stap uitleggen wat er volgens mij nodig is om op een gezonde en verantwoorde manier naar meer spiermassa te gaan. 

Deze stappen zuig ik niet uit mijn duim maar zijn wetenschappelijk onderbouwt door verschillende studies. Doe er dus je voordeel mee.

hoe lang duurt droog trainen

Stap #1: Hoe graag wil je het? 

De eerste stap gaat over je motivatie. Hoe graag wil jij meer spiermassa kweken en een mooi gespierd lichaam? 

Wil jij het echt koste wat het kost of gaat het je alleen om die strandvakantie? Ben jij echt super gemotiveerd of heb je eigenlijk weinig zin in de vele uren in de sportschool? 

Spiermassa kweken vergt echt doorzettingsvermogen en discipline. Het is niet altijd leuk en je zult niet altijd even veel zin hebben om te gaan sporten. Toch zul je door moeten gaan ook al heb je niet altijd even veel zin.

Daarnaast zul je er minimaal een jaar voor moeten uittrekken. Ga niet denken dat je na 1,5 maand al als een Schwarzenegger rondloopt want dit is onzin.

Kortom: Hoe graag wil jij het?!

Stap #2: De juiste voeding is essentieel

"Huh?! Wanneer gaan we het over training hebben dan?" Hoor ik je denken. Rustig aan, dit punt is minstens net zo belangrijk. 

De juiste voeding is essentieel als je spiermassa wilt opbouwen. Je kunt uren in de sportschool rondhangen als je niet de juiste voeding tot je neemt heeft het weinig zin. 

Dat betekent dat je niet alleen gezond moet eten maar dat je ook moet opletten op de voedingsstoffen die je eet. 

Als je spiermassa wilt kweken zijn eiwitten natuurlijk onmisbaar. Je moet ongeveer 1,5-2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht eten. 

Daarnaast zijn is het belangrijk om:

  • Gezonden vetten te eten
  • Complexe koolhydraten te eten

Onlangs schreef ik een artikel over 'Droog trainen recepten' dit is een goed artikel om vanuit te gaan op jouw reis richting meer spiermassa. 

Daarnaast is het natuurlijk van belang hoeveel je eet in de vorm van calorieën en wat je dan precies kunt eten qua recepten. 

Ik kan hier nu tal van recepten opsommen maar het is veel makkelijker om je te verwijzen naar het artikel wat ik vorige week schreef. 

Dit artikel 'Het Spiermassa Protocol' omschrijft alles wat er nodig is om meer spiermassa te kweken. In het spiermassa protocol vind je alles over voeding.

spiermassa protocol

Stap #3: Knallen in de gym

Oke, nu komen we op het punt waar je op hebt gewacht. De sportschool. Je wilt natuurlijk meteen richting de spiegel om een paar dumbells te pakken. Goed bezig maar eerst nog even dit.

Je zit inderdaad in de goede hoek want om meer spiermassa te kweken moet je inderdaad in het krachthonk zijn. 

Als je beginner bent is het verstandig om met schema's te werken, zo weet je precies wat je moet doen en kun je, je progressie bijhouden.

Hier vind je gratis trainingsschema's die je helemaal kunt aanpassen naar jouw wensen en doelen>>

Stap #4: Herstellen is groeien

Ook stap 4 word nogal eens onderschat. "Ach ik voel me goed en heb geen spierpijn, ik ga gewoon door want ik zit er nu lekker in" 

Je spieren geen tijd geven om te herstellen is echt doodzonde voor je resultaten. Herstellen is namelijk groeien.

Slapen is trouwens de nr.1 manier om je spieren te laten herstellen. Pak dus genoeg rust en laat je spieren zo snel mogelijk groeien. 

Iedere dag naar de sportschool is geen enkel probleem zo lang je maar iedere dag een andere spiergroep traint. Denk aan die rust voor je spieren.

Zo effectief mogelijk spiermassa kweken?

Nu ik je in een notendop heb verteld wat de te nemen stappen zijn naar meer spiermassa is het tijd om je te laten zien waar je deze info uitgebreid kunt vinden.

Waar het je helemaal van A tot Z word uitgelegd en waar de diepte word ingegaan over ieder punt, zodat jij zo efficiënt mogelijk naar meer spiermassa gaat.

Ik heb het hier over het eerder genoemde 'Spiermassa Protocol' dit protocol is allesomvattend en kan worden gezien als de routekaart naar meer spieren. 

Neem jij de snelste routen naar meer spiermassa of blijf je liever dwalen? 

Ja, Ik Wil Zo Snel Mogelijk Meer Spiermassa Opbouwen! >>>


Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>