Slapen en afvallen? Wat is het effect van slapen op je slanke lijn!?

Slapen en afvallen? Hoeveel hebben die twee met elkaar te maken? Je zou zo op het eerste oog niet geloven dat slapen het afvallen kan bevorderen maar niet is minder waar. 

In dit artikel leg ik je exact uit hoe het zit met een goede nachtrust en het afslanken. Want ondervindt jij weerstand tijdens je reis naar een slanker lichaam? 

En heb je geen idee waar die weerstand vandaan komt? Het kan maar zo uit onverwachte hoek komen. 

More...

Vetverbranding tijdens het slapen

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat er geen strobreed in de weg word gelegd tijdens jouw reis naar een slanker lichaam. 

Maar hoe zit dat dan precies? Wat gebeurt er met je vetverbranding tijdens het slapen? Draait die gewoon op volle toeren door? Of moet je enkele uren voordat je naar bed gaat niet meer eten? 

Er is heel veel onduidelijkheid en er zijn heel veel verschillende meningen als het gaat om eten voor het slapen. Want wat gebeurt er in je slaap

Dat je vetverbranding op een lager pitje draait dan overdag is natuurlijk niet te missen maar ook tijdens het slapen gaat je vetverbranding door. 

Sommige mensen beweren dat je na 20:00 uur helemaal niets meer moet eten maar dat is eigenlijk onzin. 

Het is natuurlijk wel zo dat je geen grote maaltijden meer naar binnen moet werken maar een gezond tussendoortje kan geen kwaad. 

Heb je s'avonds behoorlijke trek? Kies dan voor een gezond tussendoortje zoals:

  • Huttenkäse 
  • Ei met een snufje peper
  • Magere kwark
  • Plakje kipfilet of kalkoenfilet
  • Lichtgewicht cracker 
  • Handje noten 
  • Kop thee 

Deze producten bevatten stuk voor stuk weinig koolhydraten en kunnen geen kwaad om in de avond nog op te eten.

Andere tips om je vetverbranding s'nachts te bevorderen zijn:

  • Slaap in een koele kamer (koudere temperaturen doen de stofwisseling versnellen)
  • s'Avonds laat douchen (De temperatuurdaling na het douchen geeft je metabolisme een boost)
  • Gebruik peper op je ei (Peper activeert de vetverbranding en zorgt ervoor dat je, je vetverbranding dus voor het slapen gaan nog flink aan het werk zet)
  • Vermijd je telefoon of laptop (Als je voordat je gaat slapen nog op je telefoon of laptop gaat zorgt dat ervoor dat je niet genoeg nachtrust krijgt)
  • Duik tussen de lakens met je partner (Om je vetverbranding echt op hol te laten slaan is een vrijpartij de beste remedie) 

Slapen en afvallen? Dit is hoe het zit

Maar hoe zit het dan met dat slapen en afvallen? Hoe zorgt een goede nachtrust voor een slankere lijn? 

Buiten het feit dat goed slapen in het algemeen super belangrijk is, zorgt het er ook voor dat je sneller afvalt. 

Dit heeft te maken met de aanmaak van hormonen tijdens het slapen. Tijdens het slapen maakt je lichaam de hormonen Ghreline en Leptine aan. 

Leptine is het hormoon wat ervoor zorgt dat een hongergevoel word onderdrukt. Te weinig van dit hormoon geeft je dus vaker een hongergevoel waardoor je meer gaat eten.

Ghreline is de tegenpool van Leptine. Ghreline is het hormoon dat ervoor zorgt dat je juist een hongergevoel krijgt. Daar moet je dus niet teveel van hebben. 

hormonen

Slecht geslapen? Meer Ghreline

Als je dus slecht geslapen hebt heeft je lichaam te weinig Leptine aan kunnen maken en teveel Ghreline. Want je raad het al, je lichaam maakt Leptine aan als je goed slaapt en Ghreline als je slecht slaapt.

Plat gezegd heb je dus veel meer last van een hongergevoel als je slecht geslapen hebt dan wanneer je een goede nacht hebt gemaakt. 

Maar hiermee ben je er nog niet.. Er zijn namelijk nog meer hormonen die een rol spelen bij het slapen en het afvallen. 

Cortisol en afvallen

Ook het hormoon Cortisol speelt een rol. Als je lichaam veel Ghreline aanmaakt zal het daarbij ook extra Cortisol aanmaken. Cortisol is beter bekend als het stresshormoon. 

Cortisol zorgt ervoor dat je extra alert bent als er bijvoorbeeld gevaarlijke situaties ontstaan. Het zorgt ervoor dat je kunt vechten of vluchten als er een benarde situatie ontstaat. 

En wat heb je dan nodig om te kunnen vechten of vluchten? Juist, energie. En energie haal je natuurlijk uit voeding. Hoe meer Cortisol je in lichaam hebt hoe meer je gaat eten. 

En als je wel extra gaat eten maar deze extra calorieën dus niet verbrand, dan kom je aan. Het tegenovergestelde van wat je wilt.

Insuline op de verkeerde manier opgeslagen

Het volgende probleem is dat je lichaam insuline op de verkeerde manier opslaat. Normaal gesproken slaat je lichaam insuline op in je vetcellen. 

Als je te weinig geslapen hebt zijn je vetcellen minder goed in staat deze insuline op te slaan en zal een deel van de overtollige suikers in je organen terecht komen. 

Orgaanvet zorgt er niet alleen voor dat je dikker word, het is voor je lichaam ansich erg ongezond. 

anatomie

Slecht slapen en sporten? 

Als je bezig bent om slanker te worden ben je waarschijnlijk ook druk aan het sporten. Naast de aanmaak en afbraak van verschillende hormonen is slecht slapen ook killing voor beweging. 

Want heb jij nog wel genoeg motivatie om keihard te gaan knallen als je slecht geslapen hebt? Waarschijnlijk niet. 

We kunnen wel degelijk stellen dat slecht slapen, soms niet in direct verband, erg slecht is voor je slanke lijn. 

Slaap jij slecht en ben je deze blokkade naar een slanker lichaam beu? Onlangs schreef ik een compleet review over het NR.1 slaap hulpboek van Nederland, Perfect slapen in 7 stappen van William van der Klaauw.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>