Slank de zomer in: Ga je crashen of kies je voor een gezonde lifestyle?

Slank de zomer in? Hoe ga je dat bereiken binnen een paar maanden? De zomer staat immers alweer voor de deur en voor we het weten is het bikini of zwembroeken weer. 

Bij veel mensen, en wellicht ook bij jou, is het haast een vast jaarlijks agendapunt geworden, nog even wat kilootjes kwijt raken voordat de zomer begint. 

Maar kun je dat niet slimmer aanpakken? Kun je niet beter gaan voor een gezonde leefstijl zodat je niet ieder jaar opnieuw hoeft te beginnen? In dit artikel laat ik je precies zien hoe jij ervoor kunt zorgen dat je niet iedereen jaar van vooraf aan hoeft te beginnen.

More...

Veel afvallen en het jojo effect 

Veel mensen, en met name vrouwen, zijn selectieve afvallers. In de winter laten ze de touwen vieren en als de zomer zijn opwachting maakt gaan alle alarmbellen af. 

"Ik wil er nog even een paar kilo af hebben voordat ik op vakantie ga" Veel mensen verzanden in crash diëten en andere niet gezonde afslank methodes. 

Mensen staren zich blind op marketing gerichte teksten zoals: 

  • 10 kilo afvallen binnen een week
  • Dankzij deze revolutionaire pil val je gemakkelijk 10 tot 15 kilo af
  • Zonder moeite afslanken dankzij deze supplementen

Er zullen vast mensen zijn die 10 kilo afvallen binnen een week en er zullen ook mensen zijn die dankzij revolutionaire pillen afslanken maar of het gezond is? Daar hoor je niemand over. 

Makkelijk afslanken is één maar op gewicht blijven is vaak veel moeilijker dan aanvankelijk werd gedacht en mensen komen al gauw terecht in het welbekende jojo effect.

Sommige afslank methodes komen met veel realistischer doelstellingen zoals ' 5 kilo afvallen binnen twee weken' toch is het erg gevaarlijk om zulke beloftes te doen, ieder lichaam is nou eenmaal anders en reageert anders op de voorgeschreven voeding.   

afvallen met pillen

Het gevaar van crashdiëten 

Crashdiëten zijn vaak diëten waarbij bepaalde voedingsstoffen worden gemeden, ondanks dat het vaak uiterst goed lijkt te werken is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. 

Ons lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig, het compleet vermijden van één van de voedingsstoffen is dus voor de lange termijn geen goed plan. 

Een dieet kan erg effectief zijn om enkele kilo's af te vallen, maar het gaat natuurlijk om de periode na je dieet, ga je dan gezond en gevarieerd eten of laat je de touwen weer vieren? 

Als je na het dieet langzaam terugvalt in je oude eetgewoontes en niet meer oplet wat je allemaal eet, dan is de kans zeer groot dat je een 'jojo slachtoffer' word.

Samenvattend; een dieet kan zeker effectief zijn om op je streefgewicht te komen maar het gaat er met name om wat je na het dieet doet. Ga je gezond en gevarieerd eten? Of laat je de touwtjes weer vieren? 

Gevarieerd eten is key!

In Nederland zijn we echte brood en aardappeleters, de meeste mensen ontbijten en lunchen met brood en het avondeten bestaat de meeste dagen uit aardappels. 

Het gevaar van brood en aardappels is dat er behoorlijk veel koolhydraten in zitten. Als je teveel koolhydraten eet worden deze koolhydraten omgezet in suiker en deze suiker word weer omgezet in overtollig vet. Bekijk hier hoe het zit met koolhydraten.

Als je wilt afslanken is het dus verstandig om niet teveel koolhydraten te eten. Kies bijvoorbeeld voor spelt brood in plaats van gewoon brood, zoete aardappel in plaats van gewone aardappel en volkoren pasta in plaats van de witte. 

speltbrood

Natuurlijk spelen ook de inname van eiwitten en vetten een belangrijke rol in het afslanken en op gewicht blijven, bij vetten is het goed opletten welke vetten je eet. Het ene vet is nou eenmaal beter als het andere vet. Check dit artikel over goed en verkeerde vetten.

Eiwit is een erg goede voedingsstof, het geeft je lang een verzadigd gevoel zodat je minder zult eten. Maar wat als je teveel eiwitten eet? Teveel is nooit goed, teveel eiwitten kan daarom leiden tot gewichtstoename. 

Ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om alle etiketten te gaan lezen, je hebt tenslotte wel wat beters te doen. Maar hoe kun je er dan voor zorgen dat je toch gezond eet? 

  • Schaf een gezond kookboek aan (Straks meer)
  • Doe inspiratie op via het internet

Bewegen is een must

Sporten, sommige mensen kun je ervoor wakker maken terwijl anderen er als een berg tegenop zien. Houdt jij van sporten? Geweldig. Sporten zal het afslanken zeker bevorderen. 

Maar wat nou als je niet van sporten houdt? Dan is dagelijks een half uur bewegen ook voldoende, met bewegen bedoel ik dingen zoals: 

  • Op je fiets naar het werk
  • Een wandeling maken
  • Wandelen tijdens je lunchpauze
  • Recreatief zwemmen
  • Dansen

Bekijk dit artikel over het belang van bewegen en op welke manier je nog meer effectief kunt bewegen zonder dat je intensief hoeft te sporten.

Je streefgewicht bereiken doe je zo

Als je vanaf vandaag gezond en gevarieerd zou gaan eten en je gaat daarnaast elke dag bewegen dan weet ik zeker dat je zult afslanken, maar wat als dat niet snel genoeg gaat? 

Kun je bijvoorbeeld niet eerst een dieet volgen zodat je sneller op je streefgewicht bent waarna je vervolgens gezond en gevarieerd gaat eten? 

Ja dat is zeker een goede aanpak, waar je wel voor moet waken is dat je ook echt een gezonde levensstijl gaat aannemen nadat je op je streefgewicht bent. 

Gezonde leefstijl zonder pakjes en zakjes

Een gezonde lifestyle aannemen is voor de meeste mensen nogal een behoorlijke opgave. Je zult een ingesleten patroon moeten veranderen en dat gaat nou eenmaal niet zonder slag of stoot. 

Want hoe makkelijk is het om even snel een broodje te halen als je onderweg bent? En wat dacht je van het koken uit pakjes en zakjes? Lekker makkelijk en snel. 

Dit soort dingen passen niet bepaald bij een gezonde lifestyle. Om dit soort dingen te voorkomen is voorbereiding super belangrijk. 

Maak bijvoorbeeld porties gezonde voeding voor de hele week en zet deze in bakjes in je koelkast, zo is de kans dat je zondigt weer een stukje kleiner;-) wees creatief!

Als je eenmaal gewend bent aan een gezonde lifestyle zul je merken dat je nooit meer terug wilt, je voelt je veel energieker en vitaler. 

En maak het ook niet TE moeilijk he, je mag best een keer een patatje eten, als je maar op structurele basis gezond blijft eten zul je echt geen kilo's aankomen als je af en toe iets van patat eet.

Slank de zomer in en vliegensvlug je streefgewicht?

Zoals ik net al zei kun je eenvoudig je streefgewicht bereiken met behulp van verschillende afslank methodes. Omdat ik afslank methodes onder de loep neem om te kijken of het geschikt is voor mensen zoals jou weet ik precies wat je wel en niet moet doen. 

Check hieronder mijn reviews over verschillende afslank methodes:

Al deze afslank methodes heb ik uitgebreid onderzocht en op de desbetreffende pagina's ontdek je precies wat iedere afslank methode inhoudt en wat de ervaringen van mij en andere deelnemers zijn. 

afvallen met nederland boek

Je gezonde lifestyle aannemen

Maar nadat je op je streefgewicht bent is het natuurlijk tijd om een gezonde lifestyle aan te nemen, dus op iedere dag gezond eten en regelmatig bewegen. 

Maar hoe kom je aan al die inspiratie voor verschillende gerechten? Laat ik vooropstellen dat veel afslank methodes al uitgebreide receptenboeken hebben die boordevol staan met gezonde recepten.

Je vind hier vaak recepten voor iedere maaltijd en recepten voor gezonde tussendoortjes. Bernard Favier van Simpel Slank heeft bijvoorbeeld een apart receptenboek bijgevoegd om ervoor te zorgen dat jij altijd gezond kunt blijven eten.

Ook Afvallen met Nederland van Jeroen van Egmond bestaat uit receptenboeken met genoeg inspiratie voor een langere periode en daarnaast krijg je er ook nog eens gedetailleerde boodschappenlijstjes bij. 

Daarnaast kun je genoeg inspiratie online vinden. Er worden duizenden gezonde en gratis recepten gedeeld, je bent slechts één zoekopdracht verwijdert van een heerlijke en gezonde maaltijd. 

Heb je nog vragen? Laat gerust een reactie achter!

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>