Oorzaak van slaapproblemen? Dit moet je lezen!

oorzaak van slaapproblemenDe oorzaak van slaapproblemen, er wordt enorm veel over geschreven, de één zegt dit en de ander dat, maar wat is nou eigenlijk waarheid en wat niet?

In dit artikel wil je alles vertellen over de ECHTE oorzaken van slaapproblemen, maar ook, wat zijn veelvoorkomende fabeltjes over slaapproblemen en waarom geloven zoveel mensen deze fabels?

Laat je niet voor de gek houden en pak slaapproblemen op de juiste manier aan, alleen dan zul je uitzicht hebben op een heerlijke nachtrust.

Slaapproblemen een groot probleem

Slaapproblemen is een toenemend probleem aan het worden. Alleen al in Nederland zijn er maar liefst 1 op de 3 mensen die last hebben van slaapproblemen.

Veelvoorkomende oorzaken van slaapproblemen zijn volgens een recent onderzoek, zweten, snurken en slapeloosheid.

Maar ook het aantal piekeraars neemt sterk toe.

werkdruk

Dit komt mede vanwege de toenemende werkdruk en de verschillende zorgen die ons hedendaagse leven met zich meebrengt, denk aan geldzorgen of zorgen over de prestaties op je werk.

Helaas komen veel mensen niet tot een oplossing omdat ze hun slaapproblemen op een verkeerde manier proberen te tackelen.

Slaapproblemen ontstaan vaak door:

  • Toenemende werkdruk.
  • Piekeren.
  • Stress (nummer 1 oorzaak van slaapproblemen).
  • Verstoorde biologische klok.
  • Slaapangst (angst om niet te kunnen slapen).

Fabeltjes over slaapproblemen

Maar wat zijn dan de meest voorkomende fabeltjes over slaapproblemen? Dat ga ik je hieronder vertellen.

Mensen zijn vaak erg volgzaam, ze nemen klakkeloos over wat een ander zegt en dat is jammer. Op deze manier zullen de fabeltjes blijven bestaan.

De hoogste tijd om dit patroon te doorbreken.

Verloren slaap inhalen?

Het eerste fabeltje waar ik het over wil hebben is ‘verloren slaap inhalen’ Mensen zijn vaak in de veronderstelling dat het goed is om verloren slaap in te halen.

Helaas is dit een fabel en is dit juist een oorzaak van slaapproblemen. Het lijkt misschien heerlijk om middagdutjes te doen of om uit te slapen om verloren slaap in te halen maar op de lange termijn is het niet goed voor je.

Het is veel beter om een vast slaapritme aan te houden, ons lichaam gedijt nou eenmaal het beste bij het aanhouden van vaste ritmes.

  • Middagdutjes en uitslapen zijn op de lange termijn schadelijk voor je slaapritme.
  • Zorg voor een vast ritme, dus dezelfde tijd naar bed en dezelfde tijd opstaan.

Ontdek voor jezelf wat jij het fijnste slaapritme vind, er zijn verschillende manieren om te ontdekken wat jouw unieke slaapritme is.

In het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen’ word exact uitgelegd hoe je jouw unieke slaapritme vind.

Hier vind je het boek>>>

Ik MOET 8 uur slapen

Wie kent ze niet, mensen die beweren dat ze 8 uur MOETEN slapen omdat ze anders niet zouden kunnen functioneren.

Dit is wederom een fabeltje, mensen maken zichzelf wijs dat hun lichaam baat heeft bij minimaal 8 uur slaap.

Hierdoor leggen deze mensen zichzelf een bepaalde druk op waardoor ze van de wal in de sloot raken.

Ze proberen er alles aan te doen om hun 8 uur vol te maken, het werkt averechts en het zorgt ervoor dat zolang je deze overtuiging in je hoofd houd, je slaapprobleem gevoed zal blijven.

Uiteindelijk is het veel beter om je te focussen op de kwaliteit van je slaap dan op de kwantiteit, sommige mensen voelen zich veel fitter bij een kortere nachtrust van 6 a 7 uur dan bij een langere nachtrust van 8 a 9 uur.

Ga dus zelf op onderzoek uit naar wat voor type slaper je bent, ben je een langslaper en voel je, je optimaal bij veel slaap? Of heb je voldoende aan een kortere nachtrust?

  • 8 uur slaap is absoluut geen vaste stelregel.
  • Deze onnodige druk is juist een oorzaak van slaapproblemen in plaats van een oplossing.
  • Focus je niet op de kwantiteit maar op de kwaliteit van je slaap.
  • Ga op onderzoek uit naar wat voor type slaper je bent.

Met slaappillen is het probleem over

Dit is misschien wel één van de meest voorkomende fabeltjes op het gebied van slaapproblemen, ‘als ik slaappillen gebruik is het probleem verholpen’

Ik ben absoluut geen voorstander van slaapmedicatie, het lijkt misschien in eerste instantie een wondermiddel omdat je na het innemen van dergelijke pillen goed kunt slapen.

Toch is deze medicatie op de lange termijn geen goede oplossing, dat heeft te maken met de volgende zaken:

  • Je lichaam went op een gegeven moment aan de medicijnen, om hetzelfde effect te blijven houden zul je steeds meer van deze medicatie nodig zijn.
  • Slaapmedicatie is vaak verslavend.
  • Het is geen permanente oplossing.
  • Je pakt het daadwerkelijke slaapprobleem niet aan, want stop je met de medicijnen, dan zal het slaapprobleem terugkeren.

slaappillen

Neem een borrel voor het slapengaan

Vooral vroeger gebeurde dit veel, een borrel nemen om zo beter te kunnen slapen. Beter kunnen slapen door het nemen van een borrel is echter een fabeltje.

Het nuttigen van een alcoholische versnapering lijkt in eerste instantie goed te werken, je slaapt sneller in en word ook minder snel wakker.

Het nadeel van alcohol is, is dat je wel sneller in slaap valt maar de kwaliteit van je slaap is vele malen minder, je slaapt minder diep van wanneer je geen alcohol hebt gedronken.

Ook alcohol is een ‘oplossing’ voor de korte termijn en na verloop van tijd heb je ook van dit goedje steeds meer nodig om het gewenste effect te bereiken.

Daarom raad ik ook ten zeerste af om alcohol te gebruiken als slaapmiddel, op de lange termijn is het namelijk juist een oorzaak van slaapproblemen in plaats van een oplossing.

Oorzaak van slaapproblemen en de beste oplossing!

Maar wat kun je dan wel doen om je slaapproblemen effectief aan te pakken? Op deze vraag heb ik een simpel antwoord: Je kennis over slapen en slaapproblemen vergroten.

William van der Klaauw, slaapdeskundige en ervaringsdeskundige zag slaapproblemen in Nederland ieder jaar toenemen.

Hij besloot dat het tijd werd om zijn kennis en kunde over slapen en slaapproblemen te delen met de rest van Nederland.

Hij richtte de website Slaapwijzer.net op en begon goede kwalitatieve informatie te delen over slapen.

Het duurde niet lang voordat William de vraag kreeg of hij zijn informatie over slapen en het oplossen van verschillende slaapproblemen kon bundelen tot een handig overzicht.

William gaf gehoor aan dit verzoek en zo ontstond zijn boek ‘Perfect slapen in 7 stappen’ in dit boek lees je alles wat je moet weten over slaap, de oorzaken van slaapproblemen en de oplossingen op een eenvoudige manier uitgelegd.

Door het toepassen van de tips uit zijn boek ben je in staat om:

perfect slapen in 7 stappen

  • Eindelijk ECHT beter te slapen.
  • Zonder moeite in slaap te vallen.
  • Bereik je een diepere en effectievere slaap.
  • Krijg je meer energie en levenslust.

Onlangs schreef ik een compleet review over dit boek.

mijn review over het boek ‘Perfect slapen in 7 stappen’ vind je hier>>>

 

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>