Gezonde snacks voor bij de tv? Dit zijn de allerlekkerste op een rij!

Gezonde snacks voor bij de tv? Wat is nou gezond? De meeste snacks die je kent zitten boordevol calorieën en zijn allesbehalve gezond.

Gelukkig zijn er ook tal van gezonde snacks die je verantwoord kunt eten. Wel moet je in de meeste gevallen eten met mate. 

Maar wat zijn dan die gezonde snacks? In dit artikel vertel ik je alles over gezonde snacks en geef ik je een recept van een overheerlijke gezonde snack die je binnen een handomdraai maakt.

More...

Gezonde hapjes voor 's avonds

We kennen het allemaal helaas wel. We zitten heerlijk naar onze favoriete serie of film te kijken en ineens krijg je zin in iets. Eigenlijk wil je het liefst chips of iets anders ongezonds, maar zodra we de zak open hebben krijgen we hier al spijt van. 

Het is natuurlijk heel erg lekker om met een zak chips weg te zakken in de bank, maar het is alles behalve gezond. 

Daarom volgen hieronder een aantal tips en tricks om dat te kunnen voorkomen. Door misschien een andere snack te kiezen. En dan heb ik het natuurlijk niet over een zak M&M’s.

Wist je dat er zelfs speciale ‘tv snacks’ bestonden?

Zoute stokjes, Japanse mix en popcorn bevatten gelijk al aanzienlijk minder calorieën dan chips en nootjes. 

Nootjes bevatten namelijk best veel vet. Dit ook omdat ze nog gebrand en gezout worden.

Heb je toch liever zin in die worst die je aan zit te kijken als je de koelkast opent? Ook die kan je beter vervangen door iets anders. Vrijwel alle worstsoorten zijn namelijk vrij vet. 

Dan heb ik het vooral over de leverworst en salami. Goede vervangers voor deze zijn magere vleeswaren zoals magere ham, kip of kalkoen.

Combineer dit met een augurkje en je hebt een heerlijke snack!

noten

Gevuld eitje of toastje met zalm?

En wat dacht je van een gevuld eitje? Ei zorgt voor een gevuld gevoel in je maag. Mocht je er dus een op hebben, heb je gelijk het gevoel dat je maag gevulder is en daarom geen tweede meer hoeft.

Wil je zelf een gevuld eitje maken, klop dan het eigeel los met een beetje ketchup en eventueel met een beetje yoghurt. Daarna kan je het weer op het eiwit leggen en maak het af met een beetje paprikapoeder. 

Ook zou je magere toastjes kunnen pakken. Let wel op, geniet maar met mate. Maar dat geldt eigenlijk voor alles. Je kunt natuurlijk moeilijk een heel pak toastjes opeten. In dat geval kan je beter een zak chips naar binnen werken.

Op de toastjes zou je bijvoorbeeld smeerkaas kunnen doen, filet américan, zalm of haring. Ga je voor de zalm of haring krijg je ook nog allerlei goede vetten naar binnen. Maar ook voor deze geldt; 1 of 2 is genoeg.

Thuisbezorgd? Liever niet

En heb je ook wel eens dat je op de bank zit en denkt, op zich heb ik ook wel zin in een warme hap? Heel herkenbaar en ik denk dat ook dit voor de meeste mensen geldt.

Tegenwoordig gaat dit ook steeds gemakkelijker met behulp van thuisbezorgen. Al die high tech dingen zijn best easy geworden. 

Maar, worden we hier wel gelukkig van? Het is ideaal, dat is een feit maar daardoor wordt het makkelijker om iets te bestellen op je smartphone en het vervolgens een kwartier later aan je deur bezorgd wordt.

Natuurlijk hebben we hier ook wel een goede oplossing voor. Houd er wel rekening mee dat je toch zelf iets meer moet doen dan een paar klikken op je telefoon. 

Ovenhapjes en frituur

Denk even niet aan iets uit de frituur maar aan oven hapjes. Deze bevatten aanzienlijk minder vet dan snacks uit de frituur. Je kunt gaan voor zelfgemaakte saucijzenbroodjes met bijvoorbeeld tartaar. 

Of zelfgemaakte gehaktballetjes, natuurlijk niet uit de kant en klare bak uit de supermarkt. Want deze zitten weer boordevol suikers en andere dingen. 

Wist je trouwens dat rode sauzen veel minder vet bevatten dan bijvoorbeeld satésaus of knoflooksaus?

Hierboven staan de snacks die heerlijk zijn maar, er zijn er natuurlijk nog wat die misschien net iets verantwoordelijker zijn.

hamburgers

Paprika of rauwkost

Denk hierbij aan een paprika in stukjes gesneden. Paprika is een heerlijke groente die ook nog eens lekker zoet smaakt.

Ik zou dan wel kiezen voor de rode, gele of oranje paprika. De groene smaakt namelijk wat bitter om zo uit je hand te eten.

Maar, kijk verder dan alleen paprika. Een bakje rauwkost is ook heerlijk. En nu zal je denken, wat klinkt dat suf! 

Lekker met je favo serie en jij zit aan een bak rauwkost! Ja, jij wilt iets aan je levensstijl doen, dan zal je er ook iets voor moeten doen.

Want door het alleen te denken kom je natuurlijk niet heel ver. 

Je kan er voor kiezen om de rauwkost kant en klaar uit de supermarkt te halen maar je kunt hem ook prima zelf maken. Zie aan het eind van dit artikel het recept.

De bakjes rauwkost uit de supermarkt is vaak aangemaakt met een dressing. En deze dressing bevatten dan weer veel suikers en andere onnodige dingen.

Dit zijn groenten die je kunt eten maar vergeet fruit niet.

Appel met kaneel

Een appeltje doet ook wonderen en kan je soms best een boost geven. Om het een beetje op te fleuren zou je een appeltje in partjes kunnen schillen met een scheutje kaneel erover.

Leg ze in een pan en bak ze even om en om totdat ze warm zijn.

Je hebt nu het gevoel dat je appelcake zit te eten maar dan zonder die cake. Een fijne bijkomstigheid is ook dat je huis nu ruikt naar een heerlijke herfstgeur van kaneel en gebakken appel.

Dan hebben we ook nog komkommer. De meeste mensen vinden komkommer maar niets. En er zit inderdaad niet heel veel smaak aan komkommer. Dit omdat een komkommer voor 99% uit water bestaat. 

appelazijn

Probeer dit een beetje op te fleuren en doe er bijvoorbeeld wat aromat op. Zo heb je toch iets meer smaak aan jouw komkommer.

Weet je wat trouwens nog idealer is? De emmertjes snoeptomaatjes die je gewoon kant en klaar uit de supermarkt kunt eten. Even thuis wassen en jouw favo avondje is compleet gevuld met een heerlijke verantwoordelijke snack!

Heerlijke zelfgemaakt rauwkost met honing mosterd

Benodigdheden:

  • 4 plakken ham
  • 1 zakje rauwkost (150 gram)
  • 2 eetlepels honing-mosterddressing
  • 1 gekookt ei

Bereiding:

  • Schep het zakje rauwkost om met de honing-mosterddressing. 
  • Leg daarna de 4 plakken ham op een bord en verdeel het rauwkostmengsel over de ham. 
  • Verdeel daarna het ei in partjes over het mengsel en maak het af met een beetje zout en vers gemalen peper.
  • Eet smakelijk!

Op zoek naar meer inspiratie voor gezonde gerechten? Check dan mijn review van het Simpel Slank programma van PuurFiguur. 

Dit programma staat boordevol gezonde en verantwoorde recepten voor zowel ontbijt, lunch, tussendoortjes als diner. 

Ben je op zoek naar koolhydraatarme recepten? Bekijk dan mijn review van het Koolhydraatarm 30 dagen programma van Timo Breemen.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>