Gezonde leefstijl? Zo bereik je het op een eenvoudige manier!

gezonde leefstijlEen gezonde leefstijl is erg belangrijk, we functioneren nou eenmaal het beste als we gezond eten en voldoende bewegen. Helaas is gezond eten en voldoende bewegen niet voor iedereen altijd even makkelijk.

Misschien herken jij jezelf hier ook wel in, je bent druk en kiest liever voor een snelle hap dan een gezonde maaltijd. En sporten!? Daar heb je vandaag helemaal geen tijd voor.

Veel mensen hebben de illusie dat gezond eten bestaat uit uren in de keuken staan,bergen afwas en een lege portemonnee. In dit artikel ga ik je laten zien dat het ook anders kan.

 

Waarom het jou niet lukt om een gezonde leefstijl te ontwikkelen

We kennen ze allemaal wel, de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Elk jaar hebben duizenden mensen goede voornemens. Ook het ontwikkelen van een gezonde leefstijl staat altijd hoog op het lijstje.

Helaas zijn er maar weinig mensen die deze goede voornemens langer dan een maand of 4 volhouden, laat staan voor de rest van hun leven.

Gemiddeld gezien vallen de meeste mensen na 3,5 maand terug in hun oude gewoontes, ze zijn simpelweg niet in staat om hun voornemens om te blijven zetten in daden.

De meeste mensen gaan op zoek naar een gezonde leefstijl omdat ze last hebben van overgewicht, vol goede moed word er aan een dieet begonnen want ja, ‘dit is toch wel het beste dieet van het jaar en nu gaat het me zeker lukken!’

Helaas, na enige tijd vallen de resultaten tegen en het word steeds moeilijker om het dieet vol te houden.. Herken je dit?

Maar hoe kan het toch dat het steeds niet lukt?

Dat kan te maken hebben met verschillende redenen:

  • Er is veel verwarring over gezond eten, de laatste jaren is er bijna een bom ontploft aan informatie over wat je wel en niet moet eten. Je ziet door de bomen het bos niet meer.
  • Omdat je door de bomen het bos niet meer ziet eet je producten waarvan jij ‘denkt’ dat ze gezond zijn. Vaak is dat niet zo.
  • Mensen proberen een gezonde leefstijl te ontwikkelen door het volgen van een dieet, in het slechtste geval kiezen ze ook nog voor een crash dieet. De voeding die je tijdens deze diëten eet, zijn niet als leefstijl aan te wennen.

Wat is een gezonde leefstijl?

Maar wat is dan eigenlijk een gezonde leefstijl? Vaak halen mensen diëten en een gezonde leefstijl door elkaar heen. Het is eigenlijk vrij simpel te verklaren.

Een gezonde leefstijl houdt in dat je gezond eet en voldoende beweegt, het is niet zozeer gericht op afvallen maar het zorgt er wel voor dat je een gezond gewicht krijgt.

Dat klinkt gek he!? Een gezonde leefstijl is niet gericht op afvallen maar het zorgt er wel voor dat je een gezond gewicht krijgt. Het aannemen van een gezonde leefstijl is een win-win-win situatie als je het mij vraagt.

Een gezonde leefstijl zorgt er namelijk voor dat je:

  • Je fit en vitaal voelt
  • Een gezond gewicht hebt
  • Minder kans op ziektes en beroertes hebt

Er word veel gesproken over overgewicht, maar wist je trouwens dat wanneer je te licht bent, je met een gezonde leefstijl aan zult komen?

fit voelen

Hoevaak moet ik per dag eten?

Naast de meningsverschillen op het gebied van de verschillende soorten voedsel zijn er ook de nodige meningsverschillen over het aantal keren per dag dat je moet eten.

Zo zegt de één dat je niet meer dan drie keer per dag moet eten, terwijl de ander zegt dat je zes keer per dag in kleine portie moet eten.

Maar wat is dan eigenlijk goed!?

Persoonlijk raad ik mensen aan om maximaal drie keer per dag een grotere maaltijd te nemen(ontbijt,lunch,diner) en tussendoortjes alleen als daar behoefte aan is, in ieder geval niet meer dan 3 per dag.

Wat ik een erg prettige methode vind is de volgende:

Naast mijn 3 maaltijden neem ik alleen een gezond tussendoortje als mijn lichaam daar om vraagt, luister dus goed naar je lichaam. Het knorrende en ‘lege’ gevoel is een teken dat je iets moet eten.

Bijna niemand luistert echt goed naar zijn of haar lichaam als het om eten gaat. Als we pijntjes hebben luisteren we maar al te goed naar ons lichaam, maar hoe anders is dat als het gaat om eten?

Je lichaam geeft overduidelijke signalen als het behoefte heeft om te eten. Het lege en knorrende gevoel is een teken dat je iets moet eten.

Eet een gezond tussendoortje en ervaar hoe dat lege en knorrende ‘hongergevoel’ wegtrekt.

Wat moet ik eten tijdens een gezonde lifestyle?

Maar wat moet je dan precies eten? Het is belangrijk dat je gevarieerd eet,zoveel mogelijk onbewerkte producten eet en veel water drinkt. Op het gebied van calorieën is de volgende verhouding wenselijk:

  • 40% koolhydraten (langzame koolhydraten)
  • 30% eiwitten
  • 40% Onverzadigde vetten

Vermijd zoveel mogelijk bewerkte producten, deze producten zitten vaak vol met geraffineerde suikers, conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Deze toevoegingen zijn niet goed voor je gezondheid en behoren dus ook absoluut niet tot een gezonde lifestyle.

Ik kan een enorm artikel wijden aan de verschillende soorten producten die je wel of niet moet eten maar ik heb hier een handig ezelsbruggetje voor:

Blijf zo dicht mogelijk bij de natuur, hoe dichter de producten tot de natuur staan hoe gezonder het in de meeste gevallen is.

Het liefst eet je producten die helemaal niet bewerkt zijn, sommige producten moeten nou eenmaal bewerkt worden en zijn daarom niet minder gezond.

Toch kun je het beste producten eten die zo min mogelijk bewerkingen hebben gehad en waar zo min mogelijk aan toegevoegd is.

Water is super belangrijk

Mensen onderschatten het belang van water drinken nog wel eens, water is super belangrijk voor je lichaam. Water is natuurlijk puur natuur en het zorgt voor:

  • Een optimale werking van je organen. Je organen zoals je longen,hersenen,hart,spieren en je botten bestaan voor 70 tot 75% uit water. Als je niet genoeg water drinkt lever je hier dus op in.
  • Het zijn niet de energy drankjes of cola die je energie geven maar het is water wat ervoor zorgt dat je energielevel op peil blijft.
  • Voldoende water drinken zorgt ervoor dat je bloed dun genoeg is om voedingsstoffen en afvalstoffen te transporteren. Water zorgt in dit geval voor een optimale werking van het lichaam dus.
  • Water voorkomt verzuring in het lichaam. Omdat water een neutrale stof is zorgt het voor een optimale balans tussen zuren en basen (niet-zuren)

Beweeg minstens een half uur per dag

Bij een gezonde leefstijl hoort natuurlijk beweging. Tegenwoordig bewegen we steeds minder, we pakken al gauw de auto en zittend werk voert steeds meer de boventoon.

Om dit te compenseren is het belangrijk om een half uur per dag te bewegen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om naar een sportschool te gaan maar je kunt ook prima zonder een sportschool, denk aan:

  • Hardlopen
  • Een stuk wandelen
  • Fietsen
  • Krachtoefeningen die je thuis kunt uitvoeren zoals sit-ups, push-ups en squads.

bewegen

Hoe krijg je een gezonde leefstijl?

Als mensen staan we erom bekend dat we het moeilijk vinden om buiten onze zogenaamde comfortzone te treden. Dat wil zeggen dat het best lastig kan zijn om ingesleten patronen te veranderen.

Hoe zorg je ervoor dat je niet terugvalt in je oude patroon?

Het allerbeste is begeleiding, zo heb je een extra stok achter de deur en word je gemotiveerd om op het goede pad te blijven. Hiermee doel ik overigens niet op crash-diëten zoals cambridge of het dr. frank dieet.

Onlangs schreef ik een review over Fitchef Turbo van Mark van Oosterwijck, dit is een erg toegankelijk boek wat helpt bij het ontwikkelen en behouden van een gezonde leefstijl.

Fitchef Turbo

Fitchef Turbo is het tweede boek van Mark, samen met het ‘gewone’ Fitchef boek is het een super makkelijk pakket om een gezonde leefstijl te ontwikkelen.

fitchef turbo

De beide boeken staan boordevol gezonde recepten en tips om op een eenvoudige manier een gezonde leefstijl te ontwikkelen.

Zo vind je er onder andere:

  • Recepten die makkelijk te maken zijn.
  • Recepten met ingrediënten die niet duur zijn en in zo’n beetje elke supermarkt te koop zijn.
  • Genoeg variatie zodat je elke dag iets lekkers op tafel zet.
  • Tips die je enorm helpen bij het behouden van je gezonde leefstijl
  • En nog veel meer..

Hieronder vind je de reviews van beide fysieke boeken:

Conclusie

Een gezonde leefstijl ontwikkelen hoeft niet moeilijk te zijn, toch vinden heel veel mensen het moeilijk om blijvend te veranderen.

Het is erg belangrijk dat je zo dicht mogelijk bij de natuur blijft en naast de 3 ‘grote’ maaltijden alleen eet als je echt honger hebt. Je lichaam geeft vanzelf een sein wanneer je trek hebt.

Om op een effectieve manier een gezonde lifestyle te ontwikkelen, en om gemotiveerd te blijven zodat het dit keer WEL lukt raad ik je aan om de beide boeken van Fitchef te bekijken.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>