Zijn gedroogde abrikozen gezond? Overdreven hype of keiharde feiten?

Zijn gedroogde abrikozen gezond? Het is een vraag die veel mensen bezighoudt. Er is tegenwoordig zoveel te doen om gezond eten en een gezonde lifestyle dat we soms door de bomen het bos niet meer zien. 

Maar hoe zit het dan eigenlijk met die gedroogde abrikozen? In dit artikel ontdek je alles over gedroogde abrikozen, wat de voor- en nadelen zijn en waarom het zo gezond is. 

Vorige week schreef ik het artikel 'gezonde snacks voor bij de tv' Ik kan je op voorhand al melden dat abrikozen daar één van is. 

More...

Gedroogde abrikozen gezond door de jaren heen 

Jouw opa en oma zwoeren er waarschijnlijk al bij toen jij nog klein was; gedroogde abrikozen zijn heel gezond voor je. Jij ziet vast nog wel dat schaaltje voor je waarin een paar gedroogde abrikozen lagen te weken.

Die werden door de dag heen genuttigd. Voor een ieder die zich afvraagt waarom jouw opa en oma dat deden; het is een heel gezonde gewoonte

Zeker in een tijd waarin iedereen zijn uiterste best doet om zo gezond mogelijk te leven is het goed om te weten waarom gedroogde abrikozen zo enorm gezond zijn.

We deden hiervoor navraag bij voedingsdeskundigen en mensen die op andere wijze professioneel met gezonde voeding te maken hebben. 

Daarnaast vroegen we het aan mensen die al een langere tijd gedroogde abrikozen eten. We kregen antwoorden waar je verrast van zal zijn. Na het lezen van dit artikel ga jij naar de winkel om een zakje van dit powerfood te halen.

Geen ijzertabletten meer nodig 

We leven in een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om genoeg ijzer binnen te krijgen uit je voeding. Groentes die ijzer bevatten zijn niet het hele jaar door verkrijgbaar.

De gevolgen zijn daar. Een ijzertekort kan funest zijn voor je gezondheid. Je ziet er bleek uit, en voelt je futloos.

Daarnaast zal je een slechte gezondheid krijgen doordat je ijzergehalte te laag is. Je hebt een verminderde weerstand en bent kwetsbaar wanneer er een griepvirus of een venijnige verkoudheid rond gaat.

IJzertekort is op te sporen via een eenvoudige bloedtest. De huisarts zal jou bij een ijzertekort doorgaans ijzertabletten voorschrijven. Dat lijkt een mooie oplossing, maar er zitten vervelende bijwerkingen aan verbonden.

Een bijwerking van staaltabletten is bijvoorbeeld dat je er behoorlijk last van verstopping van kan krijgen. Die ijzertabletten hoeven niet altijd nodig te zijn.

Wanneer jij je voedingspatroon aanpast en gedroogde abrikozen gaat eten door de dag heen vul jij je ijzergehalte weer behoorlijk aan. Je zal zien dat je er gezonder uitziet.

Daarnaast krijg je na een paar dagen alweer meer energie. Een gezond ijzergehalte in je bloed heeft meerdere functies dan jij zo in eerste instantie dacht.

Betere stoelgang 

Gedroogde abrikozen hebben een behoorlijke hoeveelheid vezels. Die vezels zorgen ervoor dat jouw darmen beter functioneren.

Wanneer je last hebt van verstopping is het goed dat je voldoende vezels neemt. Er wordt namelijk vocht toegevoegd aan jouw ontlasting waardoor je gemakkelijker naar het toilet toe kan.

De vezels in gedroogde abrikozen zijn een stuk smakelijker in te nemen dan bijvoorbeeld in de gedroogde versie uit een potje. De smaak is een stuk beter en je hebt een gezonde concentratie vezels in een paar gedroogde abrikozen.

Een gezonde stoelgang zorgt er bovendien voor dat je hele spijsvertering beter werkt. Je slaat een paar vliegen in één klap.

Goed voor je hart 

Gedroogde abrikozen hebben de goede uitwerking dat ze het slechte cholesterol in jouw voeding neutraliseren.

Slecht cholesterol is nadelig voor jouw hartfunctie. Door het neutraliseren hiervan zal jouw hart dus beter werken. Dat heeft een belangrijke invloed op jouw hele presteren.

Wanneer je hart beter werkt ben je minder snel moe. Bovendien is de doorbloeding naar jouw organen beter geregeld. Je hebt een minder grote kans op hart- en vaatziekten wanneer je gedroogde abrikozen eet.

Dat geeft wellicht aan waarom de mensen in de tijd dat er veel gedroogde abrikozen werden gegeten zoveel ouder werden dan nu.

Veel van onze welvaartsziekten komen doordat we een te slechte hartfunctie hebben. Daarnaast zijn abrikozen in wat voor vorm dan ook een gezonde bron van kalium die eveneens bevorderlijk is voor de hartspieren.

Houd de opticien nog maar even buiten de deur 

Maculadegeneratie is een aandoening die je ogen aantast. Het is een aandoening die kan worden voorkomen door een paar keer per dag een portie gedroogde abrikozen tot je te nemen.

Wanneer jouw ogen minder goed worden is het dus verstandig om dit gezonde natuurlijke snoepgoed tot je te nemen.

Ook wanneer blijkt dat deze aandoening in jouw familie voorkomt is het een goed idee om abrikozen te eten met een dagelijkse regelmaat.

Geef kanker minder kans 

Wij zijn geen goeroes die gaan roepen dat je kanker kan stoppen en tegengaan door gedroogde abrikozen te eten, maar feit is dat ze veel antioxidanten bevatten.

Antioxidanten zullen de schade die wordt aangericht door vrije radicalen tegen gaan. Vrije radicalen die kwaadaardig muteren in jouw lijf zullen kankercellen vormen.

Door het eten van een paar porties gedroogde abrikozen op een dag kom je er dan ook al heel snel achter dat je gezonder leeft. Jouw lichaam wordt sterker, en de kans op kanker zal afnemen.

We zullen niet gaan beweren dat jij kanker tegen kan gaan, maar je kan je lijf wel zelf sterker maken. Op die manier verhoog jij je weerstand tegen allerlei ziekten waaronder kanker.

Een jongere huid 

Veel mensen gebruiken de meest kostbare producten om hun huid zo lang mogelijk vrij van rimpels te houden. Heb jij je grootmoeder ooit hele potten vol anti-rimpelcrème op haar gezicht zien smeren?

 Waarschijnlijk niet. De reden daarvan is heel eenvoudig. Doordat gedroogde abrikozen een bron zijn van vitamine A en C krijg je een gezonde stralende huid wanneer je er genoeg van eet.

Daarnaast zijn de antioxidanten in gedroogde abrikozen tevens een wondermiddel om jouw huid zoveel mogelijk vrij van rimpels te houden. Je hebt dus langer een jonge huid wanneer je gedroogde abrikozen eet.

Je leeft dus niet alleen gezonder, maar ziet er ook nog eens een stuk mooier uit. Een reden op zich om naar de winkel te gaan. Er stralend uit zien kan namelijk enorm lekker zijn.

Goed tegen puistjes Puistjes 

De een heeft er alleen tijdens de puberteit last van, maar de ander blijft er de rest van zijn of haar leven last van hebben.

Ze worden veroorzaakt door een aantal factoren. Een overproductie van talg is daar één van. Wanneer je echter last krijgt van ontstekingen in je huid hierdoor kunnen er heel vervelende puistjes en andere onzuiverheden ontstaan in je huid.

Geniet dus maar van die gedroogde abrikozen die jouw oma je heel liefkozend geeft wanneer jij stiekem een pukkel probeert uit te drukken.

Zij weet namelijk dat door het eten van gedroogde abrikozen de kans op ontstekingen in je huid vermindert.

Daarnaast weet ze ook dat de vitamine A en C voor een goed en snel huidherstel zullen zorgen. Dat geeft jou moed, ook wanneer je tijdens jouw menstruatie last hebt van een slechte huid. In plaats van chocola is het beter om een paar handen gedroogde abrikozen te eten.

Gezonde botten 

Er werd altijd gesuggereerd dat je alleen goed sterke botten krijgt door het drinken van veel melk. Wanneer jij echter last hebt van een kalktekort is het eten van gedroogde abrikozen eveneens de uitkomst.

Botontkalking wordt voorkomen door het eten van dit superfruit. Daarnaast doet extra kalk ook wonderen voor de kwaliteit van je nagels.

Breken ze snel af, dan is het goed om het kalkgehalte in jouw lijf op peil te houden. Je ziet het; jouw oma heeft het met haar schaaltje gedroogde abrikozen op het aanrecht zo slecht nog niet bedacht. Je ziet er langer goed uit en leeft gezonder.


Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>