Droog trainen zonder spierverlies? Dit is hoe je dat doet!

Droog trainen zonder spierverlies? Vaak blijkt het lastiger dan je zou denken. Je traint hard en eet gezond maar toch lijkt het alsof je spieren niet echt groter worden. 

Spierverlies tijdens het droog trainen is een veel voorkomende reden dat mensen veel langer bezig zijn om hun gewenste resultaten te behalen. 

Hoe voorkom je spierverlies tijdens het droog trainen? In dit artikel leg ik je exact uit waarom spierverlies optreed en hoe je het voorkomt.

More...

Spiermassa verliezen 

Als je gaat droog trainen wil je natuurlijk zoveel mogelijk vet verliezen. Het vervelende is dat als je vet aan het verbranden bent je tijdens dit proces ook meestal spiermassa verliest.

En dat is nou juist wat je niet wilt. Je wilt vet verliezen en spiermassa opbouwen. Maar hoe zit dat dan precies? Waarom verbrand je spiermassa als je blijft trainen? 

Calorietekort creëren

Om vet te verbranden dien je een calorietekort te creëren. Op zich niet zo heel spannend en waarschijnlijk wist je dit al lang. 

Maar wist je ook dat je lichaam niet alleen je vetreserves aanspreekt om dit calorietekort op te vangen maar ook je spiermassa?

Als jij dus alleen een calorietekort creëert en je denkt verder niet na over je voeding zal onder andere je spiermassa aangesproken worden om dit calorietekort aan te vullen. Je gaat dus spiermassa verbranden.

Maar gelukkig zijn er manieren om de afbraak van je spiermassa tegen te gaan zodat je lichaam alleen de vetreserves aanspreekt.

Droog trainen zonder spierverlies:

Hieronder vind je een aantal tips die je zeker gaan helpen bij het behouden van je spiermassa. 

#1: Eiwitten zijn de sleutel 

Eiwitten werken niet alleen erg verzadigend voor je lichaam, ze zijn ook nog eens de sleutel naar het behouden van je spiermassa tijdens het afvallen. 

Het is niet heel moeilijk om te begrijpen waarom eiwitten zo krachtig zijn bij het behouden van je spiermassa. Je spieren zijn namelijk gemaakt uit eiwitten. 

keto dieet

Of beter gezegd, je spieren zijn gemaakt uit aminozuren die je terugvind in eiwitten. Eet dus voldoende eiwitten om je spiermassa in stand te houden. 

Dit is natuurlijk ook de reden dat krachttrainers veel eiwitten eten. Een goede stelregel om vanuit te gaan is dat je ongeveer 1,5/2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht per dag nodig bent. 

Onlangs schreef ik enkele reviews over eiwitrijke receptenboeken:

Daarnaast schreef ik nog enkele interessante artikelen over eiwitten:

#2: Train met zware gewichten

De tweede tip om je spiermassa te behouden is gewoon door te gaan met het trainen met zware gewichten. 

In een periode van vet verliezen eet je wat minder waardoor je misschien minder energie hebt om keihard te gaan maar juist nu is dat belangrijk.

Blijf gewoon op je normale niveau qua reps, 8-12. Ga niet ineens veel meer herhalingen doen. Sommige mensen beweren nog weleens dat je in tijden van vet verliezen veel meer herhalingen moet gaan doen. Dat is onzin.

push up

#3: Laat cardio links liggen

Hoe tegenstrijdig dit misschien ook klinkt, ga je kostbare energie niet 'verspillen' aan cardio. 

Met cardio verbrand je inderdaad calorieën maar je verbrand er ook je kostbare spiermassa mee. En dat wil je niet.

Door het eten van de juiste voeding en je huidig krachtschema heb je helemaal geen cardio nodig om je gewenste resultaat te behalen. Bespaar je energie liever voor het krachthonk.

#4: Ga niet teveel onder je calorieniveau 

Sommige mensen willen nog weleens overdrijven en echt veel te ver onder hun calorieniveau gaan zitten. 

Dit is ook niet goed. Je zult niet genoeg energie hebben om het maximale uit je trainingen te halen. Zonde. 

Een goed streven om vanuit te gaan is 20% minder calorieën eten dan je verbrand. Zo houd je het gezond en is het goed vol te houden. 

7 dagen per week strikt aan een dieet is voor de meeste mensen niet te doen. Plan daarom 1x per week een dag in waarin je ongezonde dingen mag eten. Let wel op, laat de touwen niet teveel vieren. Houd het echt bij deze dag.

Droog trainen met maximale progressie? 

Heb jij al eens gehoord van de Droog Trainen Academie uit Rotterdam? De Droog Trainen Academie ontwikkelde een speciaal protocol voor zowel mannen als vrouwen. 

In dit protocol vind je alles om zo snel en efficiënt mogelijk naar je doelen te komen. Je vind er:

  • Voedingsschema's
  • Trainingsschema's
  • Motivatie
  • Logboeken 
  • Macronutrienten tellers
  • etc.

Het gaat hier om het Droog Trainen Protocol Vrouwen en het Droog Trainen Protocol Mannen. Beide producten nam ik uitgebreid onder de loep en mijn bevinden vind je als je op de links klikt. 

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>