Droog trainen, wat is dat!? Uitgelegd in Jip en Janneke taal!

Droog trainen, wat is dat precies? Je hoort het waarschijnlijk nogal eens voorbij komen en dat is ook niet gek. Droog trainen is namelijk helemaal hot. 

Vooral als de zomer in aantocht is wil iedereen zo strak mogelijk in zijn of haar vel zitten. Maar hoe zit dat met dat droog trainen? 

Kun je hier zomaar mee beginnen? Of vereist het al een behoorlijk getraind lijf? In dit artikel leg ik je precies uit wat droog trainen is en hoe je het doet.

More...

Wat is droog trainen precies? 

Laten we maar meteen voor wat duidelijkheid zorgen. Droog trainen is een manier van trainen waarbij je als doel stelt om je vetpercentage dusdanig te verlagen dat je spiermassa zichtbaar word.

Jezelf droog trainen bereik je doormiddel van een geschikt trainingsschema en een uitgebalanceerd voedingsschema.

Je zult dus vaak in het krachthonk te vinden moeten zijn (minimaal 3x per week) en onder je caloriebehoefte moeten gaan zitten qua voedingspatroon.

Om ervoor te zorgen dat je geen spiermassa verliest tijdens het afslanken is het belangrijk om voldoende eiwitten tot je te nemen (1,5-2 gram per kilo lichaamsgewicht).

Daarnaast moet je niet teveel onder je caloriebehoefte gaan zitten (niet meer dan 10-20 procent van je behoefte)

Om zo effectief mogelijk droog te trainen is voeding dus niet zo belangrijk als training. Veel mensen vergeten dit nog wel eens.

droog trainen vrouw

Wat eten tijdens cutten? 

Je leest het inderdaad goed 'cutten' Droog trainen word ook wel cutten genoemd. Fanatieke krachtsporters gebruiken vaak de termen cutten en bulken. 

Bulken doe je meestal in de winterperiode en is bedoeld om je lichaam te voorzien van extra bouwstoffen om in aanloop naar de zomer flink te kunnen cutten (droog trainen dus). 

Maar wat moet je dan gaan eten als je wilt droog trainen? Zoals ik net al zei is het belangrijk om je eiwitbehoefte hoog te houden en ongeveer 10-20 procent onder je caloriebehoefte te gaan zitten. 

Veel mensen vinden het lastig om inspiratie voor lekkere recepten te vinden, ik kan het je een stuk makkelijker maken door te zeggen; Houdt je eiwitinname in de gaten, zorg dat je onder caloriebehoefte zit en eet gezond. Alles wat aan deze criteria voldoet kun je eten.

Fitcooking Fitness Receptenboek

Wil je toch graag een geschikt receptenboek? Check dan even mijn review over het Fitcooking Fitness Receptenboek

Dit receptenboek staat boordevol lekkere en gezonde gerechten die uitermate geschikt zijn voor tijdens het droog trainen. 

Over het algemeen is het belangrijk om je aan de volgende punten te houden:

  1. Ga onder je caloriebehoefte
  2. Eet voldoende eiwitten
  3. Drink genoeg water
  4. Eet voldoende vezels
  5. Eet alleen complexe (trage) koolhydraten
  6. Eet gezonde vetten
  7. Let op met gezonde suikerbommen 

Meer weten over hoe je op de juiste manier afslankt? Check dan mijn artikel 'Droog trainen dieet'

Apps om je calorieën in de gaten te houden

Een belangrijk aspect van het droog trainen is dat jij je caloriebehoefte in de gaten houd. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor ik je denken. 

Gelukkig bestaan er verschillende handige apps waarmee je, je producten kunt scannen doormiddel van de barcode. Daarnaast bieden de meeste apps de gelegenheid om te zoeken in de database met duizenden producten. 

Enkele goede apps op dit gebied zijn:

  • My Fitness pal
  • Food

Hoe droog trainen; sets en herhalingen

Als je wilt droog trainen zou je het meest van de tijd te vinden moeten zijn in het krachthonk. Je kunt verschillende oefeningen uitvoeren op het gebied van krachttrainen. 

Het is daarbij belangrijk dat je met zware gewichten gaat trainen om je lichaam signalen te blijven geven dat je het spierweefsel echt nodig bent.

Ik hoor mensen nog weleens zeggen; 'Als je wilt droog trainen moet je het aantal herhalingen verhogen' 

droog trainen gewichten

Eigenlijk is dat onzin. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het aantal herhalingen dat nodig zou zijn om de spiergroei maximaal te stimuleren. 

Uit al deze onderzoeken kwam naar voren dat je tussen de 8 en 12 herhalingen de spiergroei maximaal stimuleert. Het is dus helemaal niet nodig om veel herhalingen te doen tijdens het droog trainen. 

Veel mensen vragen zich ook af hoe lang droog trainen duurt. Kortgeleden schreef ik hier een apart artikel over. Check mijn 'Hoe lang duurt droog trainen' artikel hier.

Droog trainen protocol biedt de helpende hand..

Het klinkt misschien vrij eenvoudig om jezelf droog te trainen, als het erop aankomt kan het nog flink tegenvallen. 

Het is keihard trainen en gedisciplineerd te werk gaan. Daarnaast is het niet zo dat je binnen een paar weken hard trainen droog bent. Het kost gewoon tijd. 

Maar.. Om jou proces van droog trainen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen en je te behoeden voor alle valkuilen ontwikkelde de Droog Trainen Academie uit Rotterdam het Droog Trainen Protocol

Dit digitale product is een handboek op het gebied van droog trainen. Je vind hier informatie over zowel voeding als training. Onlangs schreef ik een review over dit protocol. Klik op onderstaande tekst om het review te lezen:

Voor veel mannen en vrouwen is dit protocol een eye opener geweest en heeft het geholpen bij het sneller verwezenlijken van hun doelen.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>