Droog trainen op oudere leeftijd? Wel of juist niet gezond?

Droog trainen op oudere leeftijd? Is dat nou wel of juist niet aan te raden? Regelmatig hoor ik die vraag voorbij komen dus besloot er een artikel over te schrijven. 

Wat we in ieder geval weten is dat het proces van droog trainen een gedisciplineerd leven vereist en dat je veel moet trainen.

Maar is dit gedisciplineerde leven vol te houden voor oudere mensen? Of kun je beter kiezen voor dat extra rondje in de beweegtuin.

More...

Sixpack op oudere leeftijd? 

Gekscherend zei ik in de inleiding van het artikel dat het misschien beter is om een extra rondje te maken in de beweegtuin. 

In dit artikel bedoel ik met 'oudere leeftijd' mensen die de 50 zijn gepasseerd. 50 plussers dus. 

Is het voor mensen vanaf deze leeftijd nog op te brengen om een sixpack te trainen? Oh jazeker is dat mogelijk. Hieronder ga ik je uitleggen hoe het zit met het krachttrainen op latere leeftijd.

Krachttraining voor 50 plussers

Als je naar de sportschool gaat zie je meestal jongen gasten bij het rek met dumbells staan. Het komt helaas maar zelden voor dat je 50 plussers aan krachttraining ziet doen.

Dat krachttraining voor een 50 plusser net zo effectief is als voor iemand van 25 moge duidelijk zijn. Wel dien je rekening te houden met je lichaam.

Want hoe je het ook went of keert, als je ouder word heb je meer kans op blessures. Het is dus zaak om als 50 plusser extra goed naar je lichaam te luisteren.

Je blijft er jong bij!

Krachttrainen zorgt ervoor dat afbraak van spier en botweefsel word tegengegaan. Dat is op zich al een groot pluspunt omdat je hierdoor soepeler kunt blijven bewegen en minder kans hebt op blessures. 

Als je gaat krachttrainen zorg je ervoor dat er zoveel mogelijk spiermassa behouden blijft. 

  • Je voelt je veel vitaler
  • Je lichaam blijft sterk
  • Je hebt minder kans op blessures

Droog trainen op oudere leeftijd

Nu we weten dat krachttrainen op oudere leeftijd veel gezondheidsvoordelen met zich mee brengt kunnen we dus eigenlijk stellen dat droog trainen dat ook zal doen. 

Om je lichaam droog te trainen heb je krachttraining en gezonde voeding nodig. Beide aspecten zijn op latere leeftijd haalbaar.

Ik moet wel zeggen dat het, afhankelijk van je leeftijd en het functioneren van je lichaam, beter is om het iets rustiger aan te doen. 

Veel jongeren gaan helemaal los en willen binnen een zo korte mogelijk periode droog zijn. Als je wat ouder bent wil ik je als tip meegeven om het iets voorzichtiger te doen. 

Tips droog trainen op oudere leeftijd

Een aantal tips die je als droog trainenden 50 plusser te harte kan nemen:

  • Doe een goede warming up voor het trainen
  • Het herstel van je spieren op latere leeftijd zal langer duren, houdt hier rekening mee en ga niet overbelasten
  • Doe er ook wat cardio bij (Blijft je hart sterk van)
  • Luister naar je lichaam

Combinatie van voeding en training

Droog trainen is een combinatie van voeding en training, of je nou 25 of 54 bent. Je zult dus naast het trainen ook goed op je voeding moeten letten. 

Onlangs schreef ik een artikel waarin ik het heb over 'droog trainen recepten' deze recepten zijn speciaal voor het bevorderen van je lichaam tijdens het droog trainen.

Waar het bij droog trainen om gaat is dat je meer calorieën verbrand dan dat je binnenkrijgt en dat je ervoor zorgt dat je geen spiermassa verbrand.

Vaak verliezen mensen ook spiermassa tijdens het vetverbranden, vervelende bijkomstigheid die ervoor zorgt dat het proces langer duurt.

Om dit tegen te gaan moet je veel eiwitten eten. Eiwitten zijn namelijk de bron voor spierweefsel. 

Deze receptenboeken zijn speciaal ontwikkelt voor krachttrainers:

Deze boeken staan boordevol heerlijke en voedzame gerechten die jou spiergroei bevorderen.

proteïnerijke recepten pakket

Hulp nodig tijdens het droog trainen? 

Omdat er al mensen zijn geweest die alle moeilijkheden van het droog trainen hebben overwonnen en al in alle valkuilen zijn getrapt zou het natuurlijk zonde zijn als jij dat ook zou doen.

Gelukkig zijn er mensen geweest die al hun moeilijkheden, uitdagingen, overwinningen en meest efficiënt voeding en oefeningen hebben gedocumenteerd en er een digitaal boek van hebben gemaakt.

De Droog Trainen Academie ontwikkelde het Droog Trainen Protocol Vrouwen en het Droog Trainen Protocol Mannen

Twee digitale producten die je alles aanreiken om zo efficiënt mogelijk geen droog lichaam te krijgen. Denk aan:

  • Voedingsschema's
  • Trainingsschema's
  • Tot in detail uitgelegd hoe je lichaam werkt op het gebied van droog worden. 
  • En nog veel meer..
Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>