Dikke buik in de overgang? Zo kom je terug in shape!

Een dikke buik krijgen tijdens de overgang zonder dat er een aanleiding voor lijkt te zijn? Je bent lang niet de enige. Enorm veel vrouwen krijgen hier tijdens hun overgang vroeg of laat last van. 

In eerste instantie lijkt het er inderdaad op dat er geen enkele aanleiding voor je plotselinge gewichtstoename is. Maar is dat ook echt zo?

In dit artikel leggen we je precies uit waarom je ineens zwaarder begint te worden + geven we je de oplossing om terug te komen in je oude shape.

More...

Waarom word ik ineens dikker!?

Voor veel vrouwen is het een ware verassing, ze beginnen meer vet te ontwikkelen rondom hun buik, billen en bovenarmen. En dat terwijl hun eetpatroon helemaal niet verandert is.

Heb jij hier ook last van? Kwam jouw gewichtstoename ook als donderslag bij heldere hemel? Eet jij gezond en heb je geen idee wat je moet doen om van dat overtollige vet af te komen? 

Bekijk hier de complete 'Hoe ga ik gelukkig door de overgang' handleiding van het populaire platform Femme Fitale >>

Voor jou komt het misschien heel onverwachts, toch is gewichtstoename tijdens de overgang een heel normaal verschijnsel waar veel vrouwen last van hebben.

Het heeft alles te maken met de hormonale verandering die je ondergaat. Je kunt nog zo gezond eten, je hormonen kunnen je flink in de weg zitten. 

Gelukkig is daar een oplossing voor. Als jij namelijk begrijpt hoe je lichaam werkt tijdens de overgang en je daarop aanpast zul je al gauw merken dat je niet meer aankomt. 

De overgang kent helaas vele klachten, toch is gewichtstoename één van de meest gehoorde klachten in de overgang.

De 10 meest voorkomende klachten tijdens de overgang:

  • Opvliegers
  • Gewichtstoename
  • Onregelmatige menstruatie
  • Verlies van je libido
  • Vaginale droogheid
  • Stemmingswisselingen
  • Vermoeidheid
  • Haaruitval
  • Slaapstoornissen
  • Concentratieproblemen

Menopauze & gewichtstoename 

Je gewichtstoename heeft dus alles te maken met de verandering van je hormoonhuishouding, of beter gezegd, je hormonale disbalans. 

In aanloop naar de overgang verandert je hormoonhuishouding al, door deze verandering zul je niet alleen sneller aankomen, ook je vetverdeling zal veranderen.

Je vetverdeling zal zich vooral centreren op je buik en taille, kom je dus aan, dan zal dit vet zich vooral ophopen rondom je buik en taille. Iets wat veel vrouwen verschrikkelijk vinden.

Maar heeft het dan alleen te maken met de verandering van je hormonen? Nou, deels. Hormonale veranderingen spelen een grote rol in de gewichtstoenamen bij vrouwen in de overgang maar er zijn ook nog andere factoren.

Gewichtstoename tijdens de overgang kan de volgende oorzaken hebben:

  • Hormonale verandering
  • Tragere stofwisseling
  • Stress
  • Minder bewegen 
  • Slecht slapen

Vaak zien we dat de eerste twee redenen het meest voorkomen. Laten we ze eens per oorzaak bekijken. 

#1: Hormonale verandering

We hebben het al meer dan eens gezegd in dit artikel, de hormonale verandering tijdens de overgang. Maar wat gebeurt er dan precies in je lichaam? 

Eigenlijk vinden er twee grote veranderingen plaats. Ten eerste maakt je lichaam meer van het mannelijke hormoon Testosteron aan. 

Het gevolg hiervan is dat vet zich meer gaat ophopen op je buik in plaats van je heupen en dijen. Hierdoor krijg je last van zwembandjes en love handles. 

Daarnaast zal het hormoon Oestrogeen afnemen, door deze sterke schommelingen in je hormoonhuishouding zul je meer trek hebben om te eten, minder behoefte hebben om te sporten en meer vet opslaan.

#2: Tragere stofwisseling

Omdat het hormoon Oestrogeen afneemt zal je stofwisseling trager worden, een tragere stofwisseling is helaas niet bevorderlijk voor je strakke lijntje. 

Sterker nog, een tragere stofwisseling betekent dat je gemakkelijker aankomt omdat je lichaam minder calorieën verbrand. 

Als jij dus gewoon hetzelfde eet als voor je menopauze en je tijdens je menopauze te kampen hebt met een tragere stofwisseling kun je, je wel voorstellen waarom je dikker word.

Daarnaast zorgt een lager Oestrogeen niveau ervoor dat je minder snel verzadigt bent en je meer last krijgt van een hongergevoel. 

Een derde vervelende bijkomstigheid is dat je spieren afnemen en er vet voor in de plaats komt, dit verschijnsel heeft overigens meer met ouderdom te maken dan met de overgang.

  • Lichaam verbrand minder calorieën
  • Minder snel verzadigt en meer honger gevoel
  • Spieren nemen af en worden ingeruild voor extra vet

#3: Meer last van stress     

De overgang, met al haar klachten, kunnen ervoor zorgen dat je meer last krijgt van stress. Je kunt namelijk naast lichamelijk klachten ook psychische klachten krijgen, denk aan:

  • Prikkelbaarder
  • Angsten 
  • Spanningen 
  • Stemmingswisselingen

Hierdoor kun je meer gestresst zijn dan dat je was voor je overgang. Stress is helaas een heel vervelend verschijnsel dat tal van klachten kan geven. 

Aankomen is daar één van. Als je last krijgt van stress zal je lichaam meer van het hormoon Cortisol aanmaken, ook wel het stresshormoon genoemd. 

De aanmaak van Cortisol zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel gaat schommelen, door deze schommeling krijg je meer trek in zoetigheid. 

En als je toegeeft aan deze trek zul je, je dus snel vergrijpen aan koeken, snoep of andere zoetigheden.

#4: Geen zin meer om te sporten 

Waar je voorheen altijd dol was op sporten kan het tijdens de overgang zo zijn dat je er helemaal geen zin meer in hebt. 

Hoe raar het ook klinkt, de hormonale disbalans kan ervoor zorgen dat je geen zin meer hebt om te bewegen. 

Je kunt je wel voorstellen dat wanneer je hetzelfde blijft eten als dat je voorheen deed, en bent gestopt met sporten dit voor extra gewichtstoename kan zorgen.

#5: Minder goed slapen

Minder goed slapen is een veelgehoorde overgangsklacht, het heeft alles te maken met opvliegers en nachtzweten. 

Door deze klachten kan het zo zijn dat je een paar keer per nacht wakker word, en als je eenmaal wakker bent, dan is het voor veel vrouwen enorm moeilijk om de slaap weer te vatten. 

Als je veel slaapproblemen ondervindt van je overgang wil ik je adviseren om eens te kijken naar mijn gedetailleerde review over het populaire boek Perfect slapen in 7 stappen van William van der Klaauw.

Het boek focust zich niet op de overgang maar puur op slaapproblemen, toch kun je last krijgen van slaapproblemen die los staan van de overgang en dus met dit boek opgelost kunnen worden.

Dikke buik in de overgang: Dit is de oplossing!

Maar wat kun je nou precies doen aan die dikke buik? Ten eerste is het goed dat je nu begrijpt hoe je lichaam tijdens de overgang werkt. 

Je verbrand bijvoorbeeld minder calorieën waardoor je genoodzaakt bent om je eetpatroon aan te passen als je in shape wilt blijven.

#1: Eetpatroon aanpassen 

Je eetpatroon aanpassen is, of je het nou leuk vind of niet, de grootste overwinning die je kunt boeken in strijd tegen de kilo's, ook tijdens de overgang.

Maar wat moet je dan precies eten? Waar haal ik al die recepten en inspiratie vandaan? Gelukkig is daar een oplossing voor. 

Ria Kamelle, overgangsconsulente, ervaringsdeskundige en auteur van meerdere dieet en receptenboeken speciaal voor vrouwen in de overgang schreef de volgende boeken:

Daarnaast schreef ik onlangs een gedetailleerd review over de Newstart Box van voedingscoach Jeff Hofman. Deze box helpt vrouwen in de overgang op gewicht te blijven.

ebook slank door de overgang

#2: Blijven bewegen 

Ondanks dat je tijdens je overgang minder zin hebt om te bewegen is het net als het aanpassen van je eetpatroon iets wat het verschil kan maken.

Probeer er dus een routine van te maken om dagelijks te bewegen, dit hoeft niet meteen hardlopen of iets dergelijks te zijn, maar gewoon een rondje wandelen. Blijf in ieder geval in beweging. 

Naast dat het goed is om je buikje binnen de perken te houden is er ook nog eens bewezen dat het andere overgangsklachten kan verminderen.

#3: Accepteer zoals je bent

Ondanks dat je het verschil kunt maken door gezond te eten en te blijven bewegen moet je op een gegeven moment ook accepteren in welke fase je nu zit. 

Je bent niet meer een jonge meid en veranderingen aan je lichaam horen nu eenmaal bij deze fase. Gooi je schaamte van je af en geniet van het leven. 

#4: Deel je tips!

Ben jij een vrouw in de overgang en heb je tips voor andere vrouwen die worstelen tijdens deze periode? Laat dan even je tips achter onder dit artikel. 

Op deze manier kunnen we elkaar helpen naar een toekomst zonder overgangsklachten!


Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>