Dieet zonder koolhydraten? Dit zijn de voor- en nadelen!

Een dieet zonder koolhydraten is enorm populair en de meeste mensen zijn het erover eens, koolhydraten zijn dé boosdoeners als het gaat om hardnekkig overgewicht.

Maar is dat wel zo? Of laten we ons allemaal leiden door een nieuwe hype in afslankland? En is gezond en gevarieerd eten niet een veel beter statement? 

In dit artikel laat ik je precies zien hoe het zit met die koolhydraten. Wat zijn de voor- en nadelen van deze voedingsstof?

More...

Koolhydraten in een notendop:

Koolhydraten zijn zogenaamde macronutriënten, voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft om te functioneren. Naast koolhydraten zijn er nog enkele andere macronutriënten:

  • Vetten 
  • Eiwitten 

Koolhydraten is een verzamelnaam voor alle suikers en al het zetmeel wat je in je eten vind. Zo kun je, je wel voorstellen dat je veel koolhydraten vind in frisdrank, snoep en koek. 

Niet echt gezonde producten toch? Veel mensen blijven daarom zover mogelijk bij koolhydraten vandaan omdat het alleen in slechte voeding zou zitten. 

Dat koolhydraten alleen in slechte voeding zit is absoluut niet waar. Veel mensen weten niet dat er twee soorten koolhydraten zijn, enkelvoudige en complexe koolhydraten. 

Enkelvoudige koolhydraten 

Enkelvoudige koolhydraten vind je in producten zoals frisdrank, gebak, snoep, kant en klaar maaltijden en bijvoorbeeld softijs. 

Alle zoete producten die niet echt goed voor ons zijn bevatten in 9 van de 10 gevallen deze enkelvoudige koolhydraten. 

Het zijn koolhydraten die je niet echt verzadigen. Het worden ook wel eens 'snelle koolhydraten' genoemd omdat ze ons lichaam niet van veel 'brandstof' voorzien. 

ijs

Complexe koolhydraten

Complexe koolhydraten daarentegen zijn koolhydraten die de kachel wel langer laten branden, als je begrijpt wat ik bedoel. 

Complexe koolhydraten worden minder snel afgebroken door ons lichaam en zorgen ervoor dat je lichaam langer verzadigd is. 

Deze koolhydraten vind je in onder andere volkoren producten zoals aardappel, volkoren pasta, en volkoren rijst. 

Mensen die fel tegen koolhydraten zijn wil ik hier toch even de mond snoeren, complexe koolhydraten zijn gezond en onmisbaar voor een gezonde en verantwoorde leefstijl

Recepten zonder koolhydraten ja of nee?

Maar wat is nu wijsheid? Ga je voor een koolhydraatarm dieet waarbij je alleen recepten zonder koolhydraten eet of ga je voor een beperkte inname van deze koolhydraten en kies je alleen voor complexe koolhydraten? 

Begrijp me goed, een dieet zonder koolhydraten kan bijzonder effectief zijn en het hoeft lang niet altijd een jojo effect in de hand te werken maar je loopt wel een risico. 

Inderdaad, dat vervelende jojo effect. Als je gaat diëten en je kiest ervoor om gedurende een bepaalde periode bepaalde voedingsmiddelen volledig te weren dan kun je te maken krijgen met een jojo effect. 

Je onthoudt je volledig van koolhydraten en valt af, je stopt met lijnen, eet weer koolhydraten en komt weer aan.

Kun je niet beter kiezen voor een andere methode? Bijvoorbeeld een methode waarbij je alleen complexe koolhydraten eet en de enkelvoudige koolhydraten links laat liggen? 

Wat mij betreft is dat de beste methode die je het langst volhoudt, sterker nog, hier kun je een levensstijl van maken. 

Mythes over koolhydraten 

In de wereld van de afslank producten worden vaak allerlei beweringen in de rondte geslingerd. Beweringen die helemaal niet juist zijn. 

Zo is dat ook met koolhydraten. Dieetguru's scheren alle koolhydraten vaak over één kam, de complexe en de enkelvoudige, je kunt wel begrijpen dat het hier dus mis gaat. 

Hieronder heb ik enkele mythes op een rij gezet over koolhydraten:

  • Overgewicht is 100% de schuld van koolhydraten: Natuurlijk zijn enkelvoudige koolhydraten wel een reden tot overgewicht maar daarbij word vaak vergeten dat complexe koolhydraten goed voor ons zijn. Overgewicht is niets meer dan meer calorieën binnenkrijgen dan dat je verbrand.
  • Zonder koolhydraten zou je geen vet opslaan: Koolhydraten zorgen ervoor dat je lichaam insuline produceert en deze insuline zorgt er weer voor dat je cellen vet opslaan. Men stelt dat je geen vet meer opslaat als je geen koolhydraten zou eten. Dit is onzin. Eiwitten produceren ook insuline.
eiwit

Koolhydraatarm dieet: Werkt het dan wel? 

Op basis van mijn bovenstaande beweringen lijkt het dus alsof een koolhydraatarm dieet geen enkele zin zou hebben. 

Dat is niet helemaal waar. Wat mij betreft zijn goede koolhydraatarme diëten, diëten die enkelvoudige koolhydraten links laten liggen en met mate complexe koolhydraten verwerken in hun dieet.

Diëten die complexe koolhydraten met mate gebruiken zijn dus diëten die met mate producten zoals volkoren brood, volkoren rijst en volkoren pasta in hun dieet verwerken.

Dieet zonder koolhydraten: De voordelen

Laten we de voor- en nadelen van een dieet zonder koolhydraten eens op een rijtje zetten. Allereerst de voordelen. 

  • Beduidend minder calorieën als je koolhydraatarm eet
  • Producten zonder koolhydraten zijn bijzonder smaakvol en dit soort diëten zijn dus relatief simpel vol te houden
  • Het voedingspatroon tijdens een dieet zonder koolhydraten is gezond en gevarieerd, je kunt er dus een levensstijl van maken.
  • Koolhydraatarm eten is relatief simpel, op het internet zijn tal van lijsten met koolhydraatarme voeding.
  • Koolhydraatarm eten vermindert de kans op hart- en vaatziekten
  • Koolhydraatarm eten stabiliseert de bloedsuikerspiegel 
  • Koolhydraatarme eten verlaagt de bloeddruk

De nadelen van een dieet zonder koolhydraten

Maar kleven er dan ook nadelen aan een dieet zonder koolhydraten? Ja, helaas kleven er ook enkele nadelen aan dit soort types diëten.

Omdat je tijdens een koolhydraatarm dieet best aardig wat eiwitten eet kleeft hier een risico aan. Teveel eiwitten kan namelijk zorgen voor overbelasting van de nieren.

Ook moet je uitkijken dat je tijdens je koolhydraatarme periode niet teveel verzadigde vetten binnenkrijgt. 

Verzadigde vetten zijn nou niet bepaald gezond. Veel diëten houden er natuurlijk rekening mee maar houdt dit wel even in de gaten. 

Het laatste nadeel van volledig koolhydraatarm eten is dat je bepaalde essentiële vitaminen en mineralen misloopt. 

Zo krijg je de volgende vitaminen en mineralen niet binnen:

  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine C
  • Calcium 
  • Betacaroteen
  • Foliumzuur

Eet je tijdens je dieet nog wel complexe koolhydraten dan krijg je bovenstaande vitaminen en mineralen wel gewoon binnen.

Afvallen door het mijden van koolhydraten: Mijn visie

Zelf ben ik 100% voorstander van een methode die eenvoudig vol te houden is. Dus geen risico op een jojo effect, geen onzin beloftes van tientallen kilo's afvallen in de week, maar gewoon een gezonde lifestyle die je voor altijd kunt blijven volgen.

Luister naar je lichaam en kies een manier waar jij je goed bij voelt, of dit nou een dieet zonder koolhydraten is of een dieet waarbij je alleen op je calorieën let.

Onlangs schreef ik verschillende reviews over afslankproducten, dit zijn afslankproducten die voornamelijk positief worden beoordeeld en vele succesverhalen kennen. Hieronder een overzicht.

De beste afslankmethodes op een rij:

Hieronder zie je enkele dieeten die, zoals ik net zei, door meerdere mensen positief worden beoordeeld. Let wel op, dit zijn niet allemaal koolhydraatarme diëten.

  • Simpel slank: Kent enorm veel positieve reviews en nadat ik het product zelf heb aangeschaft kan ik beamen dat het hier om een waardevol product gaat.
  • Afslank Receptenbijbel: Dit is, zoals de naam al doet vermoeden, een receptenboek waar je allemaal gezonde en gevarieerde recepten vind om zo efficiënt mogelijk op je streefgewicht te komen. 
  • My Shredded Lifestyle: Een dieet die gebaseerd is op periodes van vasten. Het klinkt misschien als een dieet die maar moeilijk vol te houden is maar niets blijkt minder waar. Super veel positieve reviews. 
my shredded lifestyle

Dus wil jij slank de zomer in maar ook in de winter geen last hebben van lovehandles en zwembandjes? Check dan de uitgebreide reviews van de verschillende afslank methodes.

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>