Broccolisoep gezond? Reken maar van yes!

Dat broccolisoep gezond is doet de naam al vermoeden, maar hoe gezond is deze soep eigenlijk en kan het gerekend worden tot gloednieuwe superfood? 

Volgens sommige gezondheidsguru's is broccolisoep super gezond en mag het absoluut niet ontbreken in het lijstje van de meest gezonde soepen. 

In dit artikel ga ik je exact vertellen waarom broccolisoep zo gezond is en laat ik je een recept zien voor een overheerlijke soep.

More...

Dit is waarom broccolisoep zo gezond is

Iedereen die wel eens broccolisoep heeft ingetypt op Google zal beamen dat broccoli op het moment hot is omdat het zo gezond is.

We zijn steeds bewuster bezig met wat we in ons lijf stoppen en dat is een geweldige ontwikkeling. Toch bestaan er nog veel mythen en hardnekkige fabels over wat nu eigenlijk gezond voor je is. Een ding is zeker, broccolisoep is ontzettend gezond. En waarom, dat lees je hier.

Schep vooral nog een keer op want broccolisoep is gezond

Wanneer we over voeding, en zeker over gezonde voeding praten, hebben we het vaak over calorieën. En dat terwijl calorieën op zich maar bar weinig zeggen over hoe gezond een maaltijd is.

Het is natuurlijk wel zo dat teveel calorieën de kans op overgewicht doen toenemen, maar het is ook waar dat je calorieën simpelweg nodig hebt om goed te presteren.

Het gaat er dan ook vooral om waar die calorieën in verpakt zitten. En daarom is broccolisoep zo gezond. 

Je maakt het helemaal zelf op smaak met kruiden, zalm, room, noem maar op en dan nog steeds heb je een gezonde maaltijd te pakken. En omdat groenten sowieso maar weinig calorieën bevatten, schep je lekker nog een keer op.

Is broccoli het nieuwste onder de ‘super foods’?

Nee, broccoli is geen nieuwe ‘superfood’. Super food is een vreemde benaming die vaak wordt toegekend aan groenten met weliswaar veel vitaminen en een hoge voedingswaarde voor het aantal calorieën die erin zitten.

Maar dat wil niet zeggen dat deze voedingsmiddelen perse heel gezond zijn. Neem bijvoorbeeld soja. Jarenlang is soja vermarkt als zo ongeveer het meest gezonde product voor menselijke consumptie.

Daarbij werd er vaak teruggegrepen op het feit dat men in Azië al duizenden jaren lang sojaproducten gebruikt.

En dat klopt ook wel, maar dat betekent niet dat het gezond is. In Nederland heeft kaas jarenlang in de schijf van vijf gestaan en we komen er nu pas achter dat het eigenlijk helemaal niet zo goed voor je is.

Een ding is wel zeker, mensen zijn ontzettend slecht in het verteren van bepaalde bestanddelen van soja. 

Dan kan een product wel vol met vitaminen, mineralen en eiwitten zitten, maar als je lijf het vervolgens niet tot nauwelijks opneemt ben je nog steeds loze calorieën naar binnen aan het gooien. Nou, doe dan maar broccoli.

Wat maakt broccoli dan wel gezond?

Laten we eerst eens kijken naar wat broccoli eigenlijk is. Het is een groente die uit dezelfde familie komt als bloemkool.

In Nederland eten we over het algemeen alleen de gesloten bloemknoppen. De rest van de broccoli wordt vaak gebruikt als diervoeder.

Broccoli is een tijd lang minder populair geweest omdat veel mensen het associeerden met de onveranderbare aardappels-groente- vleescombinatie die je vroeger thuis bijna letterlijk door je strot gedrukt kreeg.

broccoli is gezond

Die tijd is voorbij, maar het imago van de groente had wel een deuk opgelopen. Maar nu mensen steeds bewuster met eten bezig zijn is broccoli herontdekt en het is nog lekker ook.

Maar wat maakt broccoli dan zo gezond? Allereerst eet je de broccoli die je in de soep gooit nagenoeg onbewerkt.

Om nog even terug te grijpen naar soja dat vaak eerst gefermenteerd of op een andere manier bewerkt wordt.

Biologische broccoli komt nagenoeg zo van het land af en kan rechtstreeks de soep in, dat is pas gezond. En dan zijn er nog twee bestanddelen die broccoli onderscheiden van veel andere groenten.

Complexe koolhydraten en eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. We gebruiken ze om spieren op te bouwen en te laten herstellen,

maar ook voor onze huid en ons functioneren in het algemeen zijn eiwitten erg belangrijk. Maar die koolhydraten, die kennen we ergens van.

Wacht, koolhydraten zijn toch helemaal niet goed voor je?

Als je ooit hebt gehoord dat je koolhydraten moet vermijden onthoud dan een ding. Er zijn geen slechte voedingsstoffen, je hebt ze allemaal nodig.

Wat wij bestempelen als goed of slecht heeft eigenlijk te maken met de mate waarin je ze nodig hebt.

Zo heeft je lichaam zowel vitaminen nodig als transvetten, alleen van dit laatste hebben we maar een heel klein beetje nodig. In fastfood bijvoorbeeld zit echter zoveel transvet dat het ongezond voor je wordt.

Het zelfde geldt voor koolhydraten. Het is onze primaire brandstof maar je kunt er teveel van eten en dan merk je dat je aankomt.

Bij koolhydraten is er nog een belangrijk onderscheid te maken. Je hebt namelijk snelle en langzame koolhydraten.

waarom koolhydraatarm eten
Snelle koolhydraten kennen we als suiker. Maar wist je dat alle koolhydraten suiker zijn? Niet het kristalsuiker dat je bij je koffie of thee gooit, maar het is wel degelijk suiker.

Als je op een verpakking ziet staan hoeveel koolhydraten erin zitten, staat er meestal bij ‘waarvan suikers’. Eigenlijk staat er dus ‘suikers waarvan suikers’.

Het verschil is dat snelle suikers snel door je bloed worden opgenomen. Daar komt ook de ‘sugar rush’ vandaan.

Je krijgt heel even ontzettend veelenergie en daarna een dip. Broccoli daarentegen zit vol met langzame koolhydraten.

Dit zijn veel grotere suikermoleculen die je lichaam veel meer tijd kosten om af te breken. De energie wordt geleidelijk afgegeven waardoor je je fitter en gezonder voelt.

Andere gezondheidsvoordelen van broccoli

En nu wordt het pas echt interessant. Koolhydraten zijn belangrijke brandstoffen, maar die vind je in wel meer voedingsmiddelen terug. Wat broccoli speciaal maakt is dat het:

  • Preventief kan werken tegen bepaalde vormen van kanker
  • Preventief kan werken tegen hart- en vaatziekten
  • Cholesterolverlagend werkt
  • De kans op artrose verlaagt

Hoe kan een groente je tegen zoveel slechte invloeden beschermen? Dat komt door een stofje dat sulforafaan heet.

Zonder teveel op de details in te gaan draagt dit stofje bij aan een gezonde cel huishouding bevordert.​

En dat is nou net wat ziektes als kanker en ander degeneratieve ziekten verstoren. Bij foutjes in het kopiëren van cellen neemt de kans op deze ziekten toe.

De actieve stof in broccoli werkt juist de andere kant op en bevordert zo je gezondheid. Je kunt sulforafaan overigens ook in geconcentreerde vorm als tablet of poeder kopen.

Deze middelen zijn echter vaak duur en je neemt het veel minder goed op dan wanneer je gewoon lekkere broccolisoep maakt.

Waarom dan soep maken?

Dat hoeft niet, broccolisoep is niet extra gezond in vergelijking met gekookte, gestoomde of gegrilde broccoli.

Het is wel erg lekker en makkelijk te verteren. Bovendien zijn er talloze recepten te vinden zodat je eindeloos kunt blijven variëren.

En toch is er een reden waarom broccolisoep net nog wat gezonder is. Weet je nog dat we het over calorieën hebben gehad? Calorieën zijn nauwelijks een goede indicator voor gezonde voeding, maar ze spelen natuurlijk wel een rol bij het regulieren van je gewicht.

En vaak als mensen groente eten combineren ze dit met rijst, pasta of aardappelen. Op zich prima, maar als je nog een paar kilootjes kwijt wilt maak dan lekkere broccolisoep, minstens net zo gezond maar dan met minder calorieën.

Simpele broccolisoep

Om het niet al te complex te maken heb ik hieronder een eenvoudig recept voor een overheerlijke broccolisoep. Super gezond en binnen een handomdraai op tafel.

  • 500 gram broccoli
  • 375 ml water
  • 1/2 groente of kipbouillon blokje
  • Peper en zout

Bereidingswijze:

  1. Snij de broccoli in kleine stukjes 
  2. Breng het water met daarin het bouillonblokje aan de kook 
  3. Kook de broccoli ongeveer 8 minuten op laag vuur
  4. Pureer de broccoli met een deel van het kookvocht in de blender of met een staafmixer. 
  5. Doe de soep terug in de pan en voeg eventueel nog wat kookvocht toe om de soep wat dunner te maken. 
  6. Breng op smaak met peper en zout
  7. Eet smakelijk!

Wil je nog meer gezonde en eenvoudige recepten? Check dan mijn review over de Afslank Receptenbijbel van drs. Oscar Helm. 

Deze receptenbijbel bevat tal van gezonde en lekkere recepten>>

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>