Afvallen door stress? De 5 aanleidingen op een rij!

Afvallen door stress is geen onbekend verschijnsel. Wereldwijd lijden er miljoenen mensen aan overmatige stress. Helaas gaat stress vaak gepaard met de nodige klachten. 

De klachten van stress lopen erg uiteen, sommige mensen kunnen niet afvallen door stress terwijl anderen, zoals jou,  juist afvallen door stress. 

In dit artikel vertel ik je alles over dit vreemde verschijnsel en laat ik je zien wat je kunt doen om je stress terug te dringen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je niet verder afvalt.

More...

Afvallen door zorgen 

Je kunt om allerlei redenen afvallen door stress of zorgen, denk aan een ziek familielid, een belangrijk examen wat je voor de tweede keer moet doen of een spannende operatie. 

Je hebt het gevoel alsof je een knoop in je maag hebt en hebt helemaal geen zin in eten, je eet niet meer dan nodig en slaat soms zelfs maaltijden over.

Als je minder eet dan normaal is het logisch dat je afslankt, maar wat zijn de meest voorkomende redenen dat je afvalt door stress? Hieronder heb ik ze voor je op een rij gezet.

#1: Minder trek, minder eten

Ik sprak er hierboven al over, de vervelende knoop in je maag, je hebt geen zin in eten en krijgt bijna geen hap door je keel. 

Je kunt geen dagen zonder eten dus besluit telkens kleine porties te eten, je lichaam merkt dat het minder binnen krijgt en begint zijn vetreserves aan te spreken, hierdoor val je af.

Kinderlijk eenvoudige reden, maar hoe zit het dan als je nog steeds net zoveel eet als voorheen? 

#2: Adrenaline door je lijf

Eén van de redenen dat je blijft afvallen terwijl je voldoende eet kan adrenaline zijn. Als we stress hebben zeggen we eigenlijk tegen ons lichaam: 

Blijf 100% alert, er dreigt gevaar! Ons lichaam maakt de stof adrenaline aan waardoor:

  •  Je hartslag omhoog gaat 
  • Je bloeddruk omhoog gaat
  • Je ademhaling versnelt
  • Er word zuurstofrijk bloed naar je organen, spieren en hersenen gepompt
  • Je spijsvertering vertraagt
  • Je stofwisseling word sneller

Omdat je lichaam extra hard aan het werk is en continu in de stand-by modus staat zul je meer calorieën verbranden waardoor je zult afvallen. 

#3: Veel actiever als je stress hebt

Mensen die stress hebben kunnen vaak nergens rust vinden, ze zijn dus veel actiever en rennen rond als kip zonder kop.

1+1=2 en daarom is het logisch dat je meer calorieën verbrand als je actiever bent dan normaal. Als je deze 3 reden combineert met bovenstaande redenen kunnen de kilo's er makkelijker afvliegen dan je denkt. 

#4: Je voelt je ziek

Mensen die overmatig aan stress lijden kunnen zich zelfs ziek, zwak en misselijk voelen. Hierdoor hebben ze geen trek in eten en liggen ze het liefst de hele dag in bed. 

Ook bij dit 4e verschijnsel eet je weinig tot niet wat er voor zorgt dat je lichaam overgaat tot het aanbreken van je vetreserves. 

#5: Stofwisseling draait op volle toeren

Ik noemde het al bij punt 2, als je lichaam het stofje adrenaline aanmaakt gaat je stofwisseling flink omhoog. 

Als je stress hebt gaat je stofwisseling sowieso omhoog, je bent namelijk in opperste staat van paraatheid. Door deze versnelde stofwisseling zul je veel sneller afvallen dan je gewend bent. 

Afvallen door stress: Hoe keer je het tij? 

Maar hoe zorg je ervoor dat het afvallen stopt? Hoe zorg je ervoor dat je niet nog meer kilo's kwijt raakt? Natuurlijk moet je de bron van het probleem aanpakken: De stress. 

Afvallen door stress is namelijk niet echt een gezonde manier van afvallen. Ga dus als eerste op zoek naar de bron, waar krijg jij stress van? Wat zorgt ervoor dat je, je niet prettig voelt? 

#1: Pak je stress adequaat aan

Schrijf voor jezelf op waarvan jij stress krijgt, maak het inzichtelijk voor jezelf en werk aan de bron van deze problemen. 

Ga desnoods naar een psycholoog om erover te praten, het is enorm belangrijk dat je zo snel mogelijk van deze stress afkomt, langdurige stress is namelijk erg slecht voor je lichaam.

#2: Eet op vaste tijden 

Ook al heb je helemaal geen trek en eet je alleen als je echt honger krijgt, probeer vaste tijden aan te houden. 

Je lichaam is een gewoontedier en gaat vreemd reageren als het op verschillende tijden voeding binnenkrijgt. 

Als je op vaste tijden eet gaat je lichaam hieraan wennen en word het voor jou makkelijker om te eten zonder dat je last hebt van die vervelende knoop in je maag.

#3: Eet voldoende eiwitten

Het stresshormoon cortisol giert natuurlijk door je lijf als je stress hebt. Cortisol zorgt er helaas voor dat je spiermassa stukje bij beetje word afgebroken. 

Door te sporten ga je dit natuurlijk tegen, heb je geen tijd om te sporten? Zorg er dan in ieder geval voor dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. 

#4: Gezonde vetten zijn essentieel

Gezonden vetten zijn essentieel als je een sterk lichaam wilt behouden. Vetten bevatten relatief veel calorieën waarin je ook in tijden van stress voldoende calorieën binnen blijft krijgen. 

Eet producten zoals: 

  • Vis 
  • Vlees
  • Pindakaas
  • Olijfolie
  • Noten en lijnzaad

#5: Zorg voor vitamine C 

Stress is een ware aanslag voor je lichaam, je krijgt minder energie en je nachtrust kan ook nog eens flink verstoord worden. 

Je weerstand gaat als een raket achteruit en je bent sneller vatbaar voor griepjes. Vitamine C kan in dit geval uitkomst bieden. Zorg er dus voor dat je in tijden van stress ook voldoende vitamine c binnenkrijgt. 

#6: Ontspan jezelf 

Ik weet het, het is lastig als je gebukt gaat onder stress. Toch is het erg belangrijk dat je ontspant. Als je ontspant zorg je er namelijk voor dat je lichaam tot rust komt. 

Lees bijvoorbeeld een boek, ga mediteren of neem een lekker warm bad. In tijden van stress is het echt belangrijk om ook te ontspannen. 

Een goede tip is om naast het onderhouden van je lichaam ook je geest te onderhouden, mindfulness is een manier om je geest in optimale conditie te houden. 

#7: Sporten is goud

Als je gaat sporten zorg je ervoor dat je lichaam het gelukshormoon endorfine aanmaakt. Endorfine is echt een hele goede bestrijder van stress. 

Endorfine geeft je een positief en gelukkig gevoel, iets wat je in tijden van stress net nodig hebt. 

push up

#8: Cafeïne, alcohol en nicotine? Kijk uit!

Helaas zijn er nog teveel mensen die in tijden van stress teveel cafeïne, alcohol of nicotine gebruiken. 

Vooral alcohol en nicotine moet je zien te vermijden, het kan er alleen maar voor zorgen dat je nog meer stress in de hand gaat werken waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

#9: Slaap voldoende

Slaap is DE manier om je lichaam te laten ontspannen. Zorg er dus voor dat je voldoende slaap krijgt. Heb je moeite met slapen? Bekijk dan eens mijn uitgebreide review over het "Slaaphandboek van Nederland

Niet afvallen door stress? 

We hebben in dit artikel gesproken over het afvallen door stress, maar wat als het andersom is? Dat je juist niet kunt afvallen door stress? Of sterker nog aankomt door stress.

Stress is een verschijnsel wat rare dingen teweeg kan brengen. Het kan dus ook helemaal de andere kant uitslaan waardoor je juist aankomt. 

Dit heeft vaak te maken met een onregelmatige bloedsuikerspiegel, je hebt vaak zin in ongezond en eet daarom vaak verkeerde koolhydraten, ook bewegen en sporten schiet er vaak bij in.

Afvallen door stress gevaarlijk? Pak het aan!

Op de lange termijn kan afvallen door stress gevaarlijk worden, het is maar net hoever het bij jou doorslaat. 

Als je door de stress in een depressie terecht komt kan het erg gevaarlijk worden, gelukkig valt het in de meeste gevallen wel mee. 

Stress en zorgen is iets wat je direct moet aanpakken, onlangs schreef ik een compleet review over de E-cursus Nooit meer Zorgen of Stress van psycholoog Frank de Moei

Deze cursus helpt je om voorgoed van je zorgen en stress af te komen, bekijk hier het complete review over de E-cursus Nooit meer Zorgen of Stress van Frank de Moei >>

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>