Aankomen tijdens de overgang? Dit is hoe je het tij eenvoudig keert!

Aankomen tijdens de overgang? Het is iets waar super veel vrouwen in hun overgangsperiode mee te maken krijgen. En het lijkt wel alsof het twee keer zo hard gaat als vroeger.

Je hebt verschillende dingen geprobeerd maar niets lijkt te werken.. Ten einde raad waag je er nog maar eens een zoekopdracht in Google aan. 

In dit artikel ga ik je precies uitleggen hoe het zit met die overgangskilo's om er zo voor te zorgen dat je ze eindelijk de baas kunt zijn. 

More...

De overgang: Soms een lastige periode

Vroeg of laat krijgen we er helaas allemaal mee te maken; de overgang. Het hoort natuurlijk gewoon bij het leven van een vrouw maar zijn we er allemaal wel zo gelukkig mee?

De een heeft nergens last van terwijl de ander allemaal fysieke klachten krijgt. En dit kan enorm vervelend zijn.

Zo kunnen er verschillende klachten ontstaan zoals opvliegers, hoofdpijn, slapeloosheid, heel prikkelbaar zijn en pijnlijke borsten. Klachten die iets minder bekend zijn, zijn hyperventilatie en urineverlies.

En denk je dat je er dan bent? Nee, want ook gewichtstoename is een veel voorkomende klacht.

Aankomen tijdens de overgang

In de overgang vindt er een verandering plaats van de geslachtshormonen. De verhoudingen veranderen en hierdoor kan dus gewichtstoename ontstaan.

Oestrogeen wordt in deze fase van je leven minder aangemaakt. Hierdoor wordt de verbranding van je lichaamsvet minder waardoor je gewicht alsmaar meer wordt. En dit kan zelfs als je hetzelfde eetpatroon hebt als daarvoor.

De vetverbranding kan wel met 20% afnemen. Dit is dus één van de redenen waarom je aankomt zonder dat je meer eet.

Het vervelende is ook nog dat je vaak aankomt op plekken waar je dat niet wilt zoals je buik, billen, bovenarmen en heupen.

De beste remedie is je eetpatroon aanpassen en zorgen dat je elke dag je dagelijkse beweging krijgt.

dikke buik overgang

Blijf bewegen 

Ik snap dat je daar tijdens de overgang misschien geen zin of tijd voor hebt maar geloof me, ben je een blokje om geweest zal je, je fitter voelen als je thuis komt.

Het kan namelijk ook zo zijn dat je haast depressief wordt van de gewichtstoename. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daarom word het tijd om je levensstijl aan te passen.

En omdat je niet lekker in je vel zit grijp je eerder naar ongezonde dingen zoals chips en chocolade. Niet doen!!

Hierdoor zal je nog meer aankomen en dat wil je niet. Pak dus een stuk fruit als je zin in iets hebt. Of drink een glas water in plaats van die suikkerrijke frisdrank.

Door gezond te eten zul je, je veel fitter voelen en als je daarnaast ook nog eens aan lichaamsbeweging doet zul je merken dat je lekker in je vel komt te zitten.

Minder calorieën 

In de overgangsfase heeft je lichaam minder calorieën nodig dan voorheen. Kijk dus uit hoeveel calorieën je per dag binnen krijgt. 

Let op je voeding en eet niet meer calorieën dan dat je verbrand.

De voeding uit dit receptenboek is speciaal ontwikkelt voor vrouwen in de overgang>>>

De producten die je eet moeten wel vezelrijk zijn en ook de juiste voedingsstoffen bevatten.

Vind je het alleen lastig om vol te houden? Vraag dan iemand die je kan ondersteunen of wellicht met je mee kan doen. Zo steun je elkaar.

Overgang en gewicht verliezen? Roep hulp in!

Ook kan je een dieet volgen aan de hand van een diëtiste bijvoorbeeld. Een diëtiste weet precies wat jij nodig hebt voor jouw lichaam. Zij zal je overigens ook steunen wanneer jij het moeilijk hebt om van de zoetigheid af te blijven.

Er zijn ook vrouwen die zeggen dat het een onderdeel is van hun levensfases. ‘’Ik zit in de overgang en heb nou eenmaal te maken met gewichtstoename. Tja, dat hoort erbij!’’

Deze vrouwen kan het waarschijnlijk niet zo veel schelen dat ze aankomen en zullen naarmate ze ouder worden nog meer gewichtstoename krijgen als ze er niets aan doen.

Wees streng voor jezelf en laat de overgang niet jouw humeur verpesten elke dag. Wanneer je afvalt zal je veel beter in je vel zitten en heb je ook meer zin om te bewegen of bijvoorbeeld leuke kleren aan te doen wat meestal net iets mooier staat als je wat bent afgevallen.

Oestrogeendominantie 

Maar voordat je aan je overgang begint gaat je lichaam eerst naar de perimenopauze. In deze perimenopauze krijgen de meeste vrouwen last van oestrogeendominantie.

Dit betekent eigenlijk gewoon dat het oestrogeengehalte te hoog is in het lichaam. Hierdoor gaat het lichaam de vetopslag veranderen naar bijvoorbeeld de billen, bovenbenen en kuiten. Daarnaast kan het ook leiden tot allerlei andere klachten.

Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn maar is wel een veel voorkomend probleem.

In deze periode heeft lichaam de kans en tijd nodig om alle hormonen weer op 1 lijn te krijgen. Als je in deze fase zit krijg je dus last van opvliegers en het zweten.

hormonen

​​​​​​​​​​​​Dit is een fase die niet 1 vrouw leuk vindt. Doordat de hormonen schommelen schommelt eigenlijk je hele lichaam.

Zo zal je vaker zin in eten hebben en geen zin hebben om te bewegen. Hierdoor zal je lichaam sneller vet opslaan en ontstaat er overgewicht.

En dan komt daar dan echt de menopauze aan. Het moment dat je stopt met het menstrueren. Verschillende hormonen strijden tegen elkaar. De vetopslag stijgt omdat je lichaam weinig tot geen oestrogeen meer aanmaakt.

Wist je trouwens dat we pas spreken van ‘’in de overgang zijn’’ als een vrouw langer dan 12 maanden (een jaar dus) niet meer gemenstrueerd heeft?

Tips om je overgangskilo's te verslaan

Wat kan je doen als je het overgewicht wilt tegen gaan, hieronder volgen een aantal tips.

  • Drink voldoende water. Wanneer je veel zweet door de overgang raak je enorm veel vocht kwijt. Dit vocht heb je juist nodig dus vul dit zo nodig aan door voldoende water te drinken.
  • Laat de groenten niet staan maar eet juist genoeg groenten. De meeste verse groenten zitten boordevol vitamines, magnesium en calcium. Dit heeft je lichaam echt nodig tijdens de overgang. Dus zorg dat je in ieder geval aan de 200 gram groenten komt per dag.
  • Gebruik zo min mogelijk medicijnen. Want ook door medicijn gebruik kan je gewicht toenemen. Dus, mocht je iets gebruiken waar je ook wel zonder kunt, gooi deze aan de kant omdat dit meestal tussen de oren bij iemand zit.
  • Ook medicijnen voor de overgang kan je beter vermijden. Hierdoor komen de hormonen weer in een gevecht die ze waarschijnlijk toch niet gaan winnen van de overgang.
  • En last but not least; voldoende beweging is enorm belangrijk. Op internet is veel te vinden over dagelijkse beweging. Hoeveel moet je nu eigenlijk bewegen en hoeveel stappen moet ik per dag gemaakt hebben.

Doe waar jij je lekker bij voelt maar zorg wel dat je elke dag minimaal een halfuurtje beweging hebt gehad. Al is het maar een blokje om met de hond. Wanneer je weer thuis bent zal je, je een stuk fitter voelen en heb je minder kans dat je op de bank ploft en zin krijgt in iets lekkers.

Je staat er niet alleen voor

Naast deze krachtige tips zijn er ook verschillende producten en community's die je helpen om de overgang te verslaan, of dat nou overgangskilo's of andere overgangskwalen zijn. 

Overwin je Overgang en Slank door de overgang van Ria kamelle bijvoorbeeld of de Newstart Box van Jeff Hofman. Over alle producten schreef ik een review. 

Wil je, je overgangskwalen verslaan maar zie je het in je eentje niet zitten? Check dan zeker even de reviews via de klikbare tekst. 

More...

Martijn
 

Hoi ik ben Martijn en samen met Mieke stellen wij producten op de proef. We keren alles binnenstebuiten en onderzoeken of de verschillende producten jou kunnen helpen om je doelen te bereiken. Zijn we positief over een product? Dan laten we dat enthousiast merken. Voldoet een product niet aan de eisen? Dan zijn we kritisch en proberen we je te beschermen.

>